مدیر مولفه های اجتماعی اثرگذار در سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا بیان کرد: این کارگروه با هدف سیاستگذاری و برنامه ریزی متناسب با شرایط استانی و محلی بمنظور پیشگیری و کاهش خودکشی تشکیل شده است.
پژمان عقدک با بیان اینکه آسیب های اجتماعی از موضوع های اولویت دار و چالش زای نظام سلامت است، افزود: با توجه به فعال شدن حوزه معاونت اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال گذشته، موضوع خودکشی به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی در دستور کار قرار گرفت و کارگروه آن در اتاق فکر این معاونت تشکیل شد.
وی با اشاره به اینکه اصفهان از نظر شیوع خودکشی در میان استان های کشور در رتبه 21 قرار دارد، تصریح کرد: اصفهان جایگاه بحرانی در این زمینه ندارد با این حال برای پیشگیری از این آسیب اجتماعی باید برنامه های منسجم و کارآمد اجرا شود.
عقدک با بیان اینکه مدیران دارای تجربه، استادان دانشگاه، کارشناسان و منتقدان حوزه آسیب های اجتماعی به این کارگروه دعوت می شوند، گفت: در این کارگروه علاوه بر جمع آوری آمار و اطلاعات پراکنده، به بررسی برنامه های جامع و عملیاتی و نقاط ضعف و قوت آنها و تجربه های بدست آمده پرداخته می شود.
وی افزود: در این کارگروه برنامه ها و پیشنهادهای نهادهایی مانند بهزیستی، دادگستری، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، شهرداری، معاونت بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی و پژوهش های دانشگاهی بررسی خواهد شد تا مدل مشخصی برای مداخله پیشگیری از خودکشی تعریف شود.
به گفته وی، نتایج حاصل از جلسه های کارگروه پیشگیری از خودکشی اندیشگاه سلامت معاونت اجتماعی اصفهان به کارگروه سلامت استان اصفهان برای سیاستگذاری و برنامه ریزی اعلام می شود.
وی با تاکید بر اینکه در مسائلی مانند خودکشی در زمان کوتاه نمی توان به نتایج مورد نظر دست یافت، تصریح کرد: ما تلاش می کنیم تا با وجود محدودیت های موجود، در مسیر درست گام برداریم و همچنین از ظرفیت کانون های سلامت محله ها نیز استفاده کنیم.
عقدک خاطرنشان کرد: آسیب های اجتماعی دیگری مانند اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و آسیب های محیط های دانشجویی و همچنین سکته های قلبی و مغزی و انواع سرطان نیز در دستور کار معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار دارد.
به گفته احمد شجاعی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور، ایران در سطح دنیا در بحث خودکشی آمار بالایی ندارد و آمار کشورمان نسبت به سایر کشورها، بسیار پایین‌تر است.
بر اساس برخی آمار منتشر شده، نرخ خودکشی در کشورمان در سال 94 معادل شش نفر در هر یکصد هزار نفر بود در حالی که این آمار در برخی کشورها 44 نفر در هر یکصد هزار نفر است.
ت/6027/3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.