مسئول 'ریاضیات هنر' خانه ریاضیات اصفهان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: در این مسابقه تصویری از یک بشقاب از دوره ساسانیان ( متعلق به حدود یکهزار سال گذشته) ارائه شده که طراحی هندسی آن از نظر علم ریاضی دارای نکات شگرف و قابل توجهی است.

پیام سراجی با بیان اینکه این بشقاب تاریخی در یکی از موزه های فرانسه نگهداری می شود، افزود: در این بشقاب 18 دایره بر دایره مرکزی مماس شده است که برای این کار دایره باید به 18 قسمت مساوی تقسیم شود.
وی با اشاره به اینکه تقسیم دایره به 18 قسمت مساوی با خط کش و پرگار به طور دقیق امکان پذیر نیست، گفت: در این مسابقه فرض شده که طراح بشقاب با روش تقریبی مناسبی دایره را به 18 قسمت مساوی تقسیم کرده لذا از علاقه مندان به ریاضی خواسته شده است تا روش هندسی برای رسم این طرح را ارائه کنند.
سراجی ادامه داد: همچنین علاقه مندان به شرکت در این مسابقه باید مشخص کنند که شعاع دایره‌های ردیف دوم واسطه حسابی شعاع دایره‌های ردیف اول و سوم هستند یا واسطه هندسی و همچنین اگر رسم دایره‌های کوچکتر تا بی نهایت ادامه یابد، حد مجموع محیط همه دایره‌هایی که درون دایره بزرگ رسم می‌شوند، چقدر است.
وی با بیان اینکه حل این مسائل نیاز به علم هندسه پیشرفته ندارد، تصریح کرد: دانش آموزان پایه دهم نیز می توانند در این مسابقه شرکت کنند.
سراجی مهمترین هدف از برگزاری این مسابقه را آشنایی نوجوانان و جوانان کشورمان با سطح پیشرفت دانش ریاضی در ایران باستان و تقویت قدرت تجزیه و تحلیل در علم هندسه و ریاضی عنوان کرد.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این مسابقه می توانند به پایگاه اینترنتی mathhouse.org مراجعه کنند.
خانه ریاضیات اصفهان، به عنوان نخستین خانه ریاضیات ایران و جهان به دنبال تشکیل ستاد ملی سال جهانی ریاضیات در سال 1377 آغاز به کار کرد.
این مرکز به عنوان واحدی غیردولتی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با هدف آماده ­سازی نوجوانان و جوانان برای تحقق اهداف فرهنگی آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش ریاضی و بهبود روش­ها و پژوهش­های علمی کاربردی جهت ارتقاء دانش ریاضی فعالیت می کند.
ت/3011/ 6022

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.