عشایر کوچرو هر ساله بر اساس سنتی دیرپا با آغاز فصل گرم، قشلاق خود در مناطق گرمسیر جنوب را رها و راهی مراتع ییلاقی استان اصفهان می شوند و پائیز همان سال باردیگر به قشلاق باز می گردند.
به گزارش ایرنا، عشایر صبح و عصر دیروزچهارشنبه بدون رعایت زمان قانونی تقویم کوچ که 25 اردیبهشت تعیین شده حرکت در مسیرهای دسترسی به مراتع را آغاز کردند.
علی اکبر نادری سرپرست اداره امور عشایر سمیرم روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: عشایر روز گذشته از مرزهای زمان کهریز، چهارراه و قبرکیخا در جنوب این شهرستان عبور کرده و وارد ییلاق شده اند.
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم نیز گفت: ورود عشایر در این زمان غیرقانونی و تخلف قطعی است.
عزت الله مرادی افزود: اداره منابع طبیعی برای تک تک خانوارهای عشایری که اقدام به جابجایی دام می کنند، پرونده قضایی تشکیل می دهد.
وی تصریح کرد: ورود زودهنگام بویژه با وجود بارندگی های هفته اخیر علاوه بر نابودی و تخریب طبیعت ، مشکلاتی را نیز برای سایر سازمان ها بویژه هلال احمر ایجاد می کند.
در حالی که عشایرسال های قبل از 12 اردیبهشت به بعد وارد ییلاق می شدند امسال در اقدامی بی سابقه پنجم این ماه را برای کوچ سالانه برگزیده اند.
در این مقطع زمانی پوشش گیاهی نورس و زمین خیس و نمناک است و بدین سبب ورود دام عشایر تخریب طبیعت را در پی دارد.
افزون بر چهارهزار و 700 خانوار عشایری قشقایی شامل طایفه های دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی هر ساله به ییلاق سمیرم کوچ می کنند.
شهرستان سمیرم در 160کیلومتری جنوب اصفهان واقع است.
7147/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.