به گزارش ایرنا، ' سید رحمان دانیالی ' روز یکشنبه در همایش روز زمین پاک در سالن همایش های کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان، برآموزش های زیست محیطی و اطلاع رسانی برای مردم با همکاری سازمان های مردم نهاد زیست محیطی تاکید کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه قانون مدیریت پسماند از بهترین قوانین محیط زیستی است اظهارکرد: دستگاههای اجرایی در این زمینه باید با جدیت ورود کنند تا به شرایط زیست محیطی مطلوب دست یابیم.
وی افزود: مهمترین نکته در بحث پسماند شعار ' از خودمان شروع کنیم ' است که اگر در این حوزه اقدامات سازنده ای داشته باشیم قطعا محیط زیست پاک تری خواهیم داشت.
او با بیان اینکه پیشنهاد زمین پاک از طرف فرزند یک مبلغ دینی ارائه و پذیرفته شد، افزود: در دین مبین اسلام نیز در خصوص مسایل زیست محیطی اشاره های زیادی شده است و با این وجود متاسفانه اقدام های مناسبی صورت نگرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه در دولت ها موارد متعددی شامل رعایت استانداردها، مشارکت مردم، پیگیری اقتصاد سبز و ایجاد شفافیت در موارد زیست محیطی آمده است گفت: به نظر می رسد به رغم این قوانین، هیچ چیزی به اندازه آموزش و اطلاع رسانی مفید و تاثیرگذار نیست.
دنیالی با اشاره به دلایل خشکی زاینده رود گفت: عدم توجه، بهره برداری بی رویه ، توسعه های ناهمگون در بخش های مختلف وضعیت زاینده رود و تالاب گاوخونی را با مشکل مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه خشکی تالاب بین المللی گاوخونی می تواند کانونی برای تولید گرد و غبار باشد اظهارکرد: گرد و غبار تالاب گاوخونی تا شعاع هزار کیلومتری می تواند اثرات مخرب غیرقابل جبرانی بر محیط زیست و مجموعه زیست مندان داشته باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به شیوه نامطلوب دفن زباله ها نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه 95 درصد شیوه دفن زباله در ایران بصورت تلمباری است و به معنای وجود رودخانه های بزرگ از شیرابه می باشد.
وی با بیان اینکه پنج هزار تُن پلاستیک در زباله های ما تولید می شود گفت: اعداد و ارقام در خصوص تولید زباله بسیار تکان دهنده است و در این زمینه به شدت نیازمند کار اجرایی، آموزشی و عملیاتی هستیم.
دانیالی در ادامه با اشاره به اینکه کشورهای مختلف برای شهرهای خود، برنامه مشخصی دارند گفت: تکلیف اصفهان هنوز مشخص نیست که آیا اصفهان می خواهد یک شهر توریستی باشد یا یک شهر علمی و یا صنعتی که دستگاه های مختلف اجرایی آنها برای رسیدن به آن هدف تلاش کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهارکرد: در اصفهان باید برای تعیین تکلیف نهایی، همه دستگاه ها به یک اجماع نهایی برسند و در زمینه شعار ' نه به پلاستیک '، همه باید از خومان شروع کنیم.
همچنین در این مراسم ' علی دهنوی ' مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: مسئولیت اجتماعی یکی از شاه ‌کلیدهای اصلی در جامعه است که اگر مورد توجه باشد بسیاری از مشکلات محیط زیست حل می شود.
وی با بیان اینکه متخصصین سه مولفه را برای جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست عنوان می کنند گفت: قانون، اولین مولفه در این زمینه است و قانونِ خوب در کنار دو مولفه دیگر از تخریب محیط زیست در جامعه جلوگیری می کند.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان افزود: کمتر کشوری وجود دارد که همانند ایران به محیط زیست در تدوین برنامه ها و قوانین توجه شده باشد.
وی مولفه دوم را هزینه زیست محیطی عنوان کرد که در کنار قوانین، باید هزینه فعالیت های زیست محیطی نیز پرداخت شود.
دهنوی با تاکید بر اینکه هزینه های پیشگیری به مراتب از تخریب و آلودگی کمتر است، تصریح کرد: با چنین روند آلودگی و تخریب، در آینده توان جبران این حجم از آلودگی و تخریب وجود نخواهد داشت.
وی در خصوص مولفه سوم گفت: مطالبات مردم در کنار دو مولفه قبل به شدت از تخریب و آلودگی محیط زیست جلوگیری می کند بنابر این مردم نیز باید وارد صحنه شوند و در نگهدرای محیط زیست همکاری کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان به اینکه تنها اصل مهم محیط زیستی فرهنگسازی و آموزش در تمام اقشار جامعه است، ادامه داد: متاسفانه مسئولان حتی در استان اصفهان تا چند سال قبل موارد محیط زیست را یک موضوع لوکس می دیدند و چندان به این حیطه توجهی نمی کردند درحالیکه باید در این زمینه از مشاوران باتجربه کمک گرفت و مردم باید از مسئولین توجه به مسائل زیست محیطی را مطالبه کنند.
دهنوی با بیان اینکه بحث آموزش و فرهنگسازی با جدیت بیشتر در سازمان مدیریت پسماند شهرداری دنبال می شود، تاکید کرد: این موارد نه در کوتاه مدت بلکه در درازمدت می تواند نتایج خوبی در جامعه ظاهر کند و از همه سازمان های مردم نهاد می خواهیم که نظرات و پیشنهادات خود را به سازمان مدیریت پسماند ارائه کنند.
مدیرعامل تشکل زیست محیطی صلح با طبیعت نیز در این مراسم گفت: هر ایرانی سه برابر بیشتر از دیگر کشورهای دنیا پلاستیک مصرف می کند و تنها در اصفهان روزانه هزار تُن زباله تولید می شود
مرتضی چگونی افزود: از این میزان فقط 150 تُن بازیافت می شود در حالیکه عملیات بازیافت در دیگر کشورها 50 درصد است.
وی افزود: 40 انجمن زیست محیطی در استان اصفهان فعال است که 10 انجمن آن با فعالیت در امور مختلف محیط زیستی در این کلانشهر فعال است.
این فعال محیط زیست با بیان اینکه پس از انقلاب صنعتی، بشر توان فوق العاده ای برای تخریب محیط زیست پیدا کرد، تصریح کرد: رونق مصرف و مصرف گرایی و تغییر سبک زندگی ریشه بسیاری از مشکلات حوزه محیط زیست است.
در این مراسم معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز گفت: مردم باید در حوزه محیط زیست به کمک و یاری دستگاه ها و سمن ها بیایند تا با تعامل سازنده شاهد اقدامات مطلوبی باشیم.
حیدر قاسمی افزود : بانگاه به متون دینی و مبانی اسلام می توان دریافت که محیط زیست و توجه به تأمین سلامت آن مورد تاکید می باشد و وظیفه الهی و حیات ما به عنوان اشرف مخلوقات، حفظ زمین و پاک نگه داشتن آن است.
وی با بیان این که حفاظت از محیط زیست را باید از خودمان شروع کنیم، افزود: حفاظت از محیط زیست تنها با شعار نیست بلکه لازم است از جزئی ترین ابعاد زندگی خود دست به کار شده و نسبت به فعالیت های سازنده اقدام کنیم.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان آموزش و فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست را ضروری دانست و گفت: مردم باید در حوزه محیط زیست به کمک و یاری دستگاهها و سمن ها بیایند تا با تعامل سازنده شاهد اقدامات مطلوبی باشیم.
وی ابراز امیدواری کرد : در دو سال آینده وضعیت جمع آوری و امحا پسماندهای ویژه به خصوص پزشکی و کشاورزی بهتر شود.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به منظور دستیابی به تعادل درست میان نیازهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی نسل ‌های حال و آینده و ترویج هماهنگی انسان با طبیعت و زمین، در سال 2009 تصمیم گرفت روز 22 آوریل را به عنوان روز بین المللی مادر زمین، تعیین کند.
این مناسبت مهم همه ساله در سراسر جهان، در حمایت از محیط زیست و افزایش سطح آگاهی برای حفاظت از آن و مراقبت از سیاره‌ی زمین ، جشن گرفته می‌شود.
ت/8114/6994 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.