به گزارش ایرنا، این عده پلاکاردهایی با مضمون 'ما کشاورزان شرق اصفهان خواهان حقابه خود هستیم و تا پای جان ایستاده ایم، 'مرده رود خود را زنده خواهیم کرد'، 'زاینده رود حق مسلم ماست، خواسته های خود را مطرح کردند.
همچنین در این اجتماع شعارهایی از جمله 'ما مردمان شهر اصفهانیم، حقابه خود را ارث پدر می دانیم، حتی اگر بمیریم حقابه را می گیریم' سر می دادند.
اجتماع کنندگان تاساعت مخابره خبر همچنان درخیابان منتهی به میدان خوراسگان حضور داشتند و ماموران انتظامی با ماشین آبپاش مانع از حرکت این جمع در مسیر خیابان جی شدند.
سرهنگ حسین حسین زاده جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان لحظاتی قبل با حضور در جمع این کشاورزان، از آنان خواست تا در محلی مشخص اجتماع کنند تا مسئولان، اخرین اقدامات انجام شده در خصوص حقابه داران را اعلام کند.
در سال جاری این چهارمین بار است که کشاورزان شرق اصفهان تجمع کرده و خواستار رسیدگی هر چه بیشتر مسئولان به مشکلات کشاورزی ناشی از خشک شدن زاینده رود و تامین حقابه خود از این رود شده اند.
روز شنبه گذشته نیز جمعی از این کشاورزان با حضور در مقابل ساختمان شماره 2 شرکت آب منطقه ای اصفهان(واقع در خیابان آبشار اول) و روز دوشنبه با حضور در میدان خوراسگان و خیابان جی در خواست های خود را تکرار کردند.
کشاورزان شرق اصفهان در روزهای پایانی سال گذشته نیز در چند نوبت با حضور و اجتماع در نقاط مختلف شهر اصفهان خواهان بازگرداندن حقابه خود از زاینده رود شده و مسئولان را به حل مشکلات خود فراخوانده بودند.
مناطق شرق اصفهان متشکل از شهرها و مناطقی از جمله زیار، جرقویه، ورزنه، اژیه، هرند، برآن و خوراسگان حدود 300 هزار نفر جمعیت دارد، اغلب مردم این مناطق به کشاورزی اشتغال دارند، اما خشکسالی، آنان را بشدت در معرض مشکلات شغلی و معیشتی قرار داده است.
سهم کلی حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود 400 میلیون مترمکعب است، اما این میزان در سال های اخیر اختصاص نیافته و با وجود جریان یافتن زاینده رود در مقطعی از سال گذشته تنها حدود 40 درصد از یکصد هزار هکتار زمین های کشاورزی شرق اصفهان، زیر کشت رفت و امسال بدلیل رها نشدن آب برای کشت پاییزه این رقم با کاهش زیادی روبه رو شده است.
همچنین طبق مصوبه شورای هماهنگی زاینده رود، با توجه به اینکه ذخیره آب در سد زاینده رود به کمترین میزان طی 50 سال اخیر رسیده است، امکان بازگشایی زاینده رود و توزیع آب کشاورزی در سال زراعی جاری وجود ندارد.
کاهش بارش در سال زراعی جاری در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود،باعث شده تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود نیز به حداقل خود برسد.
در همین حال استاندار اصفهان در 29 اسفند سال گذشته در کمیته پیگیری امور کشاورزان این استان از پرداخت 37.6 میلیارد ریال به 26 هزار و 700 خانوار کشاورز آسیب دیده از خشکسالی در این منطقه خبر داد.
محسن مهرعلیزاده تاکید کرد: در ماه های اخیر فعالیت های فوق العاده ای برای احیای بخش کشاورزی استان انجام شده است که امیدواریم نشانه های آن را در سال آینده شاهد باشیم.
همچنین مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی اخیرا در بیانیه‌ای با اشاره به اقدام هایی که برای رفع مشکل آب استان صورت گرفته از مردم بویژه کشاورزان خواسته بود که از هرگونه تجمع که موجب سوء استفاده دشمنان می‌شود خودداری کنند.
در بیانیه مجمع نمایندگان استان اصفهان آمده است: در 2 دهه گذشته به دلیل عدم توجه به حقآبه کشاورزان استان اصفهان، برداشت‌های بی‌رویه در بالادست زاینده‌رود، افزایش برداشت‌های صنایع و انتقال غیر کارشناسی آب به خارج از استان و کاهش بی‌سابقه نزولات آسمانی، بشدت ذخیره آب پشت سد زاینده‌رود کاهش یافته به نحوی که امکان تأمین آب مورد نیاز کشاورزان استان وجود نداشته است؛ این موضوع تا حدی بحرانی است که هم‌اکنون مسأله جدی مجمع نمایندگان و استاندار تأمین آب شرب استان اصفهان در سال جاری است.
مجمع نمایندگان استان اصفهان در بخش دیگری از این بیانیه ، برضرورت کاهش میزان آب انتقال یافته از سرچشمه زاینده‌رود به یزد، توجه ویژه به حقآبه حقآبه‌داران در استان اصفهان و نظارت بر میزان برداشت در بالادست تاکید و تصریح کرده است، با همراهی استاندار تمامی تلاش خود را جهت افزایش ذخیره آب پشت سد زاینده‌رود از راه‌های جایگزین و همچنین صرفه‌جویی صنایع و مردم مصروف می‌نماییم.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته در دهه های اخیر به علت تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت بی رویه به یک رود خانه فصلی تبدیل و در محل پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
ت/6994/7050 / 1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.