به گزارش ایرنا، محمد حسن طالبیان پنج شنبه شب در حاشیه بازدید از اثرهای تاریخی اردستان به خبرنگاران این شهرستان گفت: 37 هزار رشته قنات هم اکنون در کشور زنده و دارای آب هستند و تا کنون 11 مورد از میان قنات های موجود ثبت جهانی شدند.
وی افزود: سه رشته قنات نیز از استان اصفهان در فهرست میراث جهانی ثبت شدند که در این میان قنات 2 طبقه مون اردستان بی مانندترین قنات در جهان محسوب می شود.
معاون سازمان میراث فرهنگی کشور بیان کرد: قنات مون اردستان سال 1382 در فهرست آثار ملی و سال 1395 در فهرست جهانی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) به ثبت رسیده است.
او اضافه کرد: قنات زارچ یزد نیز با نزدیک به سه هزار سال قدمت و بیش از 83 کیلومتر درازا، طولانی ترین قنات ساخته دست بشر می باشد که با عبور از زیر شهر یزد آب زارچ را تامین می کند.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: قنات قصبه نیز با داشتن یک مادر چاه با عمق بیش از 300 متر متعلق به دوره هخامنشیان و قنات بلده فردوس با 15 مادر چاه به عنوان نمادی از تخصص و سخت کوشی ایرانیان در 2 هزار و 500 سال پیش به ثبت جهانی رسیدند.
وی عنوان کرد: اجازه حفر چاه های عمیق در دوران ستم شاهی با دادن یارانه منجر به خشک شدن بسیاری از قنات ها در نقاط مختلف کشور شد و امروز همه مردم و مسئولان وظیفه دارند در نگهداری از این شاهکارهای با ارزش مهندسی و تاریخی کوشا باشند.
طالبیان در ادامه به ساخت و سازها در بافت تاریخی شهر زواره اشاره کرد و از شهرداری و میراث فرهنگی خواست با دقت در صدور مجوزها، اجرای ساخت و سازها را به سبک تاریخی انجام دهند.
به گزارش ایرنا، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر یکروزه خود به اردستان از کاخ سرهنگ آباد، قنات 2 طبقه مون و مسجد بن کویه زواره در این شهرستان دیدن کرد.
شهرستان اردستان از یک اثر جهانی، 67 اثر تاریخی ثبت ملی، 2 بافت تاریخی و سه کمپ کویرنوردی برخوردار است.
این شهرستان در فاصله 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع می باشد.
7431/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.