به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان روز سه شنبه به نقل از ' فریدون الله یاری ' اضافه کرد: گرچه این مجموعه تاریخی، دارای مالک خصوصی است اما باتوجه به ثبت ملی این اثر و منحصر به فرد بودن آن با تمام توان پیگیر موضوع آتش زدن سازه های چوبی این بنا هستیم و مسببین این عمل غیر فرهنگی را تحویل مراجع قانونی خواهیم داد.
وی با بیان اینکه با کنترل آتش، مجموعه اصلی بنا حفظ شده است گفت: اکنون با رفع خطر، مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان و مسئولان قضائی این شهرستان در حال پیگیری این واقعه ناگوار هستند.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان توضیح داد: عملیات مرمت مجموعه تاریخی کاخ سرهنگ آباد زواره که در روستای سرهنگ آباد از توابع شهر زواره و شهرستان اردستان واقع شده از نیمه اول تا پایان اسفند سال گذشته با اعتباری افزون بر پنج میلیارد ریال ( 500 میلیون تومان) انجام شد.
وی با اشاره به اینکه این مجموعه تاریخی دارای مالکیت خصوصی است، بیان کرد: سال گذشته به سختی با مالکین برای مرمت این مجموعه تاریخی که به مدت نزدیک به 100 سال متروک مانده بود، توافق حاصل شد.
الله یاری افزود: باتوجه به صعب العبور بودن منطقه و فاصله 40 کیلومتری روستای سرهنگ آباد از مرکز شهر، کار مرمت کاخ سرهنگ آباد صرفا با اعتبارات دولتی انجام شد و پس از پایان مرحله اول مرمت، در پایان اسفند سال گذشته این مجموعه تاریخی تحویل مالکین شد.
وی در رابطه با آتش گرفتن این مجموعه تاریخی گفت: براساس گزارشات مردمی که به یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان واصل شده است، متاسفانه برخی افراد نا آگاه صبح امروز ( سه شنبه ) با تعرض به این مجموعه تاریخی و با آتش افروزی، بخشی از ایوان چوبی این اثر تاریخی که در سال گذشته مرمت شده بود را تخریب کردند.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: خوشبختانه با سرعت عمل یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان اردستان و آتش نشانی شهر زواره از سرایت آتش به مجموعه اصلی این بنا جلوگیری شد.
کاخ سرهنگ آباد، بنای تاریخی معروف به کاخ چهلستون اردستان صبح سه شنبه به علتی نامشخص دچار آتش سوزی شد و بخشی هایی از سازه چوبی آن از بین رفت.
نخستین گزارش تاریخی از بنای سرهنگ آباد اردستان که به اعتقاد کارشناسان ترکیبی از کاخ چهلستون اصفهان و باغ عفیف آباد شیراز است، به سفرنامه حاج سیاح در حدود سال 1258 باز می گردد.
این بنای تاریخی نزدیک به یک سده پس از احداث در سال 1355 به شماره 1278 در فهرست آثار تاریخی ملی کشور ثبت شد.
سرهنگ آباد باشکوه ترین کاخ تاریخی به جا مانده از دوران قاجار در مناطق کویری ایران در حدود سال 1260 توسط 'مصطفی قلی خان سهام السلطنه عرب عامری ' مشتمل بر یک کوشک و شکارگاه برای پذیرایی از شاهزاده‌های قاجار ساخته شد و در روستایی به همین نام از توابع دهستان سفلای بخش زواره در ۷۶ کیلومتری شرق اردستان واقع است.
شهرستان اردستان با برخورداری از یک اثر جهانی، 67 اثر تاریخی ملی، 2 بافت تاریخی و 78 محوطه باستانی در فاصله 118 کیلومتری شمال شرق اصفهان واقع می باشد.
2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.