به گزارش خبرنگار ایرنا، حسینعلی امیری روز یکشنبه در آیین افتتاح یک باب اقامتگاه سنتی با سرمایه گذاری 35 میلیارد ریالی بخش خصوصی در بافت تاریخی کاشان گفت: قطع وابستگی به نفت رویکرد درستی است اما راحتترین و سریع ترین راه برای اعمال این امر، رونق بخشیدن به صنعت گردشگری است.
وی افزود: ایران اسلامی ظرفیت های فراوانی برای فعالیت در حوزه گردشگری دارد و برخورداری از اقلیم های گوناگون جنگلی، کویری، دریایی و کوهستانی در کنار پیشینه تاریخی، دینی و هنری پربار می تواند گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف جهان به خود جذب کند.
معاون امور مجلس رئیس جمهوری بیان کرد: آنهایی که به اعتلای ایران، اشتغال، ارتقای سطح معیشت، ریشه کنی فقر و سربلندی مردم می اندیشند باید به صنعت گردشگری توجه بیشتری داشته باشند چرا که قطار توسعه بسیاری از کشورها از مسیر گردشگری عبور می کند.
او اضافه کرد: ذهنیتی در 12 سال گذشته با موضوع ایران هراسی در دنیا شکل گرفت که آسیب هایی به فرهنگ اسلامی هم وارد کرد چرا که با کمال تاسف نگاه ها با واقعیت ها فاصله داشت، اما باید از ظرفیت های گردشگری نقاط مختلف کشور از جمله کاشان با قدمت تاریخی زیاد و علاقه مندی گردشگران خارجی به آن برای اصلاح شرایط استفاده شود.
امیری به بناهای تاریخی، طبیعت کوهستانی و کویری شهرستان کاشان اشاره کرد و ادامه داد: حضور گردشگران خارجی در کاشان و اقامت در خانه های تاریخی این شهرستان منجر به آشنایی بیشتر و بهتر افکار عمومی جهان با واقعیت های موجود در ایران می شود و مسئولان محلی باید از فرصت ها در این راستا بهره ببرند.
وی گفت: ایران به نسبت بسیاری از کشورها در حوزه گردشگری حرف های بسیاری برای گفتن دارد که پیش تر این ظرفیت خاموش مانده بود و از این رو دولت تدبیر و امید بر توسعه صنعت گردشگری تاکید داشته است.

** ساخت و سازهای غیرمجاز مانع ثبت جهانی تپه های سیلک کاشان
...........................................................................................
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو کنونی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این آئین گفت: ایران از جنبه های گوناگون به نوعی نقطه تلاقی شرق و غرب محسوب می شود و برخورداری از تمدنی کهن در مقایسه با سایر ملت ها امتیازی است که باید به آن توجهی ویژه داشته باشیم.
احمد مسجدجامعی با اشاره به قدمت تپه های سیلک کاشان افزود: باید گام های اساسی برای نقاطی مانند کاشان برداشته و نسبت به حفظ سیلک و تمدن باستانی این منطقه اقدام شود.
وی بیان کرد: ثبت جهانی تپه های تاریخی سیلک کاشان با توجه به قدمتی که نسبت به سایر آثار تمدنی موجود در سایر نقاط دارد، ظرفیت بی مانندی است که جایگاه ویژه ای به ایران می دهد.
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی مانع اصلی در مسیر ثبت جهانی این اثر را ساخت و سازهای صورت گرفته در محدوده این اثر تاریخی دانست و اضافه کرد: صدور مجوزهای بی رویه و ساخت و سازهای صورت گرفته موجب شده تا زمین ها و ساختمان ها به مالکیت بخش خصوصی درآید.
او تشریح کرد: بسیاری از اثرهای موجود در جریان حفاری های اتفاقی از خانه های اطراف تپه های سیلک به دست آمده و با توجه به این شرایط دولت باید وارد عمل شده و گامی بزرگ بردارد.
مسجدجامعی تاکید کرد: تپه های سیلک کاشان نیازمند نگاهی ویژه است و مسئولیت تنها بر عهده مدیران شهرستانی نیست؛ چرا که ثبت جهانی این اثر بزرگ تمدنی در کنار اقامتگاه های تاریخی می تواند خود موجب رونق گردشگری علمی- تاریخی در منطقه شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز در این آئین گفت: تپه های سیلک واقع در مرکز این شهرستان یکی از نقاط تاریخی بی مانند جهان می باشد که از دوره پیش از تاریخ نیز در آن اثرهایی یافته شده اما ساخت و سازهای اطراف مشکلات بسیاری به وجود آورده است.
محسن جاوری اضافه کرد: سیلک یکی از مشکلات اساسی کاشان است و فرمانداری، شهرداری و میراث فرهنگی درگیر موضوع هستند اما در شرایط کنونی تنها راه حل آزادسازی 110 هکتار از زمین های محدوده این محوطه تاریخی می باشد.
به گفته وی، در مجموع افزون بر یک هزار و 700 اثر تاریخی با ارزش در شهرستان کاشان شناسایی و تاکنون 320 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر 365 هزار نفر در فاصله 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
8123 / 1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.