رضا شفیعی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی به دنبال گزارش مردمی مبنی بر قطع درختان در تاغزارهای جاده کنار گذر آران و بیدگل، به محل اعزام و متخلفان با آگاهی از حضور ماموران متواری شدند.
وی افزود: چوب های قاچاق بارگیری شده به همراه یک دستگاه خودروی وانت در نهایت ضبط و با حکم قضایی به پارکینگ نیروی انتظامی منتقل شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل با اشاره به کاهش 50 درصدی قاچاق چوب در سال 96 نسبت به سال پیش از آن در این شهرستان بیان کرد: افزایش جریمه قطع هر اصله درخت به 30 میلیون ریال، افزایش گشت های منابع طبیعی و متلاشی شدن چند گروه سابقه دار قاچاقچی از جمله علت های این کاهش چشمگیر است.
او اضافه کرد: قاچاق چوب و زغال عامل اصلی تخریب جنگل های دست کاشت در شهرستان آران و بیدگل است و متخلفان برای رسیدن به سودهای کلان بازار سیاه و پر رونق زغال تاغ نسبت به قطع درختان اقدام می کنند.
شفیعی گفت: متخلفان در شرایطی به قاچاق چوب می پردازند که به دلیل اقلیم کویری منطقه، نگهداری از این جنگل های دست کاشت بیابانی جهت جلوگیری از هجوم شن های روان اهمیت بسیار زیادی دارد و از سال های پیش از انقلاب در زمینه ایجاد این جنگل ها فعالیت می شود.
سال گذشته 10 تن چوب کشف شد و 20 نفر از قاچاقچیان به همراه محموله های قاچاق در 15 عملیات جداگانه دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.
به گفته وی، شهرستان آران و بیدگل با 605 هزار هکتار وسعت دارای 103 هزار هکتار کانون بحران و یکی از مناطق در معرض خطر فرسایش بادی و توفان های ماسه ای کشور محسوب می شود.
این شهرستان با برخورداری از 120 هزار هکتار جنگل های دست کاشت تاغ در فاصله 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
7472/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.