به گزارش ایرنا، در این مسابقات که تا 11 فروردین همه روزه از ساعت 11 صبح در ضلع شمالی مجموعه جهانی میدان امام (ره) اصفهان برگزار می شود، تیم های سازمان میراث فرهنگی، خلیج فارس، نقش جهان و هیات چوگان اصفهان با حضور گردشگران نوروزی به رقابت می پردازند.
در اولین دیدار این رقابت ها تیم های میراث فرهنگی و هیات چوگان اصفهان به مصاف هم رفته اند.
پیش از شروع این مسابقات، سوارکاران شرکت کننده در این رویداد فرهنگی ورزشی از مجموعه جهانی کاخ چهلستون تا میدان امام (ره) اصفهان را ژره رفتند.
میدان تاریخی امام (ره) (نقش جهان) کهن ترین مرکز بازی چوگان جهان است.
چوگان از ورزش ‌های کهن ایران می باشد که امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده ‌است.
این رشته به دلیل رواج در میان پادشاهان و بزرگان به بازی شاهان نیز معروف است.
چوگان از نام چوبی که در آن استفاده می‌ شود برگرفته شده‌ و در ابتدا عنوانی نظامی و جنگی داشت و سوارکاران ایرانی در آن استعداد اسب‌های جنگی خود را به نمایش می‌ گذاشتند.
امروزه بیش از 77 کشور مسابقات و برنامه‌های ویژهٔ چوگان برگزار می‌کنند. چوگان همچنین از جمله ورزش‌هایی است که از سال 1900 (میلادی) تا سال 1939 (میلادی) به عنوان یک ورزش در مسابقات جهانی المپیک بازی شد و هم اکنون نیز از سوی کمیته بین‌المللی المپیک به عنوان یکی از ورزش‌های جهانی شناخته شده‌ است.
میدان تاریخی امام (ره) (نقش جهان) که در سال 1006 هجری قمری همزمان با انتخاب اصفهان به پایتختی شهریاران صفوی در باغ بزرگ نقش جهان همراه با بناهای پیرامون آن بنا شد در دوره شاه عباس بزرگ و جانشینان او در روزهایی که جشن‌ های سلطنتی برپا بود، محل بازی چوگان بود و قبل از آن نیز این میدان محل چوگان بوده است.
دو دروازه سنگی چوگان از آن دوره هنوز در این میدان باقی است که از انجام ورزش چوگان در آن دوره حکایت می‌ کند و قدیمی ‌ترین دروازه چوگان دنیاست.
طرح این میدان تا جایی در نحوه اجرای بازی چوگان تأثیر داشته‌ است که زمین‌های ورزشی هارلینگام و سایر زمین‌های چوگان معروف، کم و بیش از روی این میدان ساخته شده‌ اند.
میدان نقش جهان اصفهان و بناهای پیرامون آن به عنوان مجموعه عظیم تاریخی درسال 1358 خورشیدی به عنوان میراث بشری به ثبت جهانی رسید.
6020 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.