بر اساس تعریف 'سازمان جهانی گردشگری' (WTO)، گردشگری سلامت شامل استفاده از خدماتی است که به بهبود یا افزایش سلامت و افزایش روحیه فرد(با استفاده از درمان پزشکی، آب‌های معدنی یا آب و هوا) منجر و در مکانی خارج از محل سکونت فرد ارائه می شود.
به گزارش ایرنا، طاهره چنگیز روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: بخش خصوصی فعال در حوزه بهداشت و درمان استان بدلایلی از جمله جلب رضایت مردم و رقابت پذیری بیشتر، تعرفه های درمانی خود را پایین تر از سقف نرخ های تعیین شده و کمتر نسبت به دیگر شهرهای بزرگ کشور در نظر می گیرد.
وی ادامه داد: همچنین مراکز درمانی خیریه زیادی در استان فعال است که خدمات تخصصی و فوق تخصصی را با تعرفه های کمتر از بخش خصوصی به مردم ارائه می کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: هزینه تامین دارو در کشورمان نیز با توجه به اینکه 96 درصد از داروها، تولید داخل است نسبت به سایر کشورها مناسب تر است و همین مسائل می تواند به توسعه گردشگری سلامت کمک کند.
چنگیز افزود: هرچند ایجاد زیرساخت های دیگر مانند توسعه ناوگان هوایی، هتل ها و اقامتگاه ها نیز برای گسترش گردشگری سلامت مورد نیاز است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه کیفیت ارائه خدمات درمانی در کشورمان در مقایسه با نرخ های درمانی دیگر کشورها، بالاتر است، گفت: خدمات پزشکی تخصصی و فوق تخصصی ارائه شده نیز با توجه به نرخ های موجود، خوب و قابل قبول است.
چنگیز، ایجاد و گسترش 'نظام ارجاع' را یکی از راه های افزایش کیفیت در ارائه خدمات درمانی و سلامت خواند و افزود: مشکل برخی بیماران با مراجعه به پزشک عمومی یا خانواده حل می شود اما آنها اصرار به مراجعه به پزشکان متخصص یا فوق متخصص دارند که همین امر باعث پایین آمدن کیفیت خدمات می شود.
نظام ارجاع به معنای ارائه خدمات پزشکی بصورت سطح بندی شده است بطوری که ابتدا همه ایرانیان تحت پوشش خدمات پزشکان عمومی(پزشکان خانواده) قرار می‌گیرند و در صورت نیاز به خدمات پزشکی تخصصی، از سوی این پزشکان به متخصصان معرفی می شوند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست، مهمترین نقاط قوت استان در جذب گردشگر سلامت را در عرصه چشم پزشکی، دندانپزشکی، شیمی درمانی، جراحی زیبایی و ارتوپدی عنوان و اظهار کرد: بیماران بسیاری از کشورهای همسایه بویژه عراق برای درمان به اصفهان مراجعه می کنند.
کیانوش جهانپور افزود: بیشتر گردشگران سلامت خارجی بطور شخصی به کشورمان سفر می کنند در حالی که لازم است شرکت های استاندارد و ساختارمند در این زمینه فعالیت کنند.
وی همچنین مشارکت بخش خصوصی را در توسعه گردشگری سلامت ضروری خواند و گفت: تعداد تخت های بیمارستانی نیز باید افزایش یابد.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به چند ماه تاخیر در پرداخت بدهی بیمه ها به این دانشگاه گفت: این دانشگاه برای پرداخت کارانه کارکنان خود حتی وام با بهره 18 درصد از بانک ها گرفته است.
علیرضا یوسفی افزود: با وجود این مشکلات، امسال 12 ماه از کارانه پرستاران و 10 ماه از کارانه پزشکان استان پرداخت شده در حالی که مطالبات ما از بیمه ها از حدود 12 ماه پیش تاکنون دریافت نشده است.
وی همچنین با تاکید بر ادامه اجرای طرح 'تحول نظام سلامت' اظهار کرد: با وجود برخی مسائل مانند تامین تجهیزات بیمارستان ها، این طرح همچنان با قوت اجرا می شود زیرا به نفع مردم است.
طرح تحول نظام سلامت از اردیبهشت سال 93 با هدف افزایش پاسخگویی نظام سلامت، کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم و افزایش کیفیت خدمات مراکز درمانی و بیمارستان ها به اجرا گذشته شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با بیان اینکه اصفهان جزو پیشروان اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور است، تاکید کرد: استحکام بیمارستان های اصفهان از میانگین کشوری بالاتر است و در سه سال گذشته حدود نیمی از بیمارستان های استان بازسازی و نوسازی شده است.
استان اصفهان دارای ۵۸ بیمارستان شامل ۱۱ بیمارستان آموزشی درمانی(دولتی)، ۲۶بیمارستان دانشگاهی(دولتی)، هفت بیمارستان خصوصی، چهار بیمارستان خیریه، ۱۰ بیمارستان وابسته به نهادها با بیش از ۶ هزار تخت است.
6027/ت/3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.