به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی جوادی امروز چهارشنبه در آخرین نشست خبری سال 1396 سرانه مطالعه در کشور را نزدیک به 20 دقیقه عنوان کرد و گفت: میانگین مطالعه روزانه در کاشان به عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران چند دقیقه ای بیش از میانگین کشوری است.
وی افزود: سرانه مطالعه در کشورهای پیشرفته نزدیک به چهار ساعت است و در مقایسه با آنها شرایط ما مناسب نیست اما در سال پایتختی کتاب ایران باید زیرساخت ها برای ارتقای فرهنگ مطالعه در کاشان فراهم شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان بیان کرد: تعداد فرهیختگان از 18 استان و تعداد انتشاراتی های این شهرستان از 11 استان کشور بیشتر است، در مسابقات قرآنی نیز رتبه دوم کشور می باشد که به عنوان یکی از قطب های تشیع باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.
او اضافه کرد: اهل دانش، فقیهان، سرایندگان و نویسندگان و ادیبان در کاشان کم نیستند و در کنار آنها وجود 20 حوزه علمیه، 55 هزار دانش آموز، 2 هزار طلبه و 50 هزار نفر دانشجو باید مورد توجه قرار گرفته و برای اوقات فراغت آنها چاره اندیشی شود.
جوادی گفت: هم اکنون این شهرستان کتابخانه ای بر اساس استانداردهای روز دنیا ندارد، با 100 هزار متر کمبود فضای کتابخانه ای رو به روست و برای رسیدن به استاندارد نزدیک به یک میلیون جلد کتاب کم داریم.
وی عنوان کرد: دولت ها و مدیران در طول سال ها به این مسائل نپرداختند اما باید برای آن فکری کرد و با توجه به چیره شدن زندگی آپارتمانی، باید فضایی برای مطالعه دانش آموزان تمهید شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان عنوان کرد: مشارکت بخش خصوصی در بحث کتاب و کتابخوانی ضرورت است و بزرگوارانی که برای ساخت بسیاری بناهای خیریه پیشگام می شوند باید در این زمینه به منظور تربیت نسلی با شور و شعور نیز ورود کنند.
او به کم توجهی در گذشته به موضوع فرهنگ سازی اشاره و مسائلی مانند گران بودن کتاب را بهانه عنوان کرد.
جوادی گفت: نیاز به ساخت کتابخانه های بزرگ در نقاطی مانند حاشیه های شهر و مسکن های مهر احساس می شود که توجه به آن، هم ساعت مطالعه مفید کاشانی ها را افزایش می دهد و هم از آسیب های فضای مجازی می کاهد.
وی همچنین از امضای تفاهم نامه ای با انجمن خیرین مدرسه ساز کاشان مبنی بر الزام جانمایی کتابخانه در مدرسه های خیرساز خبر داد.
**خبر تکمیل می شود... .
6136/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.