رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این پاسگاه ها در مرحله اول در محل استقرار خود در مبداء روستاهای چهارراه و دهستان وردشت جلوی ورود زودهنگام عشایر به ییلاق را می گیرند.
محمدحسن طاهری با بیان اینکه پاسگاه های یگان حفاظت منابع طبیعی در مناطق قبر کیخا و زمان کهریز بعد از ایام نوروز برپا می شوند، اظهار کرد: هر پاسگاه با چهار نیروی یگان حفاظت این اداره، 24 ساعته تا زمان ورود عشایر به مناطق ییلاقی درمرزهای عشایری حضور خواهند داشت.
وی افزود: علاوه بر این پاسگاه ها گشت های سیار یگان حفاظت منابع طبیعی نیز در سایر مناطق شهرستان فعالیت خود را آغاز کرده اند.
وی خاطر نشان کرد: هدف از این اقدام علاوه بر جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر و چرای دام ها، جلوگیری از تخریب طبیعت بویژه ریشه کنی گیاهان مرتعی و دارویی بوسیله افراد غیر بومی است.
وی تره ،موسیر، سیر، قارچ، کنگر و بیلهر را از مهمترین گونه های مرتعی و دارویی این فصل برشمرد و افزود: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی سمیرم در صورت مشاهده ریشه کنی این گونه های بکر، با خاطیان برخورد خواهند کرد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم اظهار کرد: تقویم کوچ طبق قانون اواسط اردیبهشت ماه هر سال است و عشایر و دام هایی که زودتر از این تاریخ وارد مراتع ییلاقی شوند متخلف هستند.
شهرستان سمیرم در جوار دنا و زاگرس مرکزی به عنوان یکی از مناطق اصلی ییلاق عشایر کشور به شمار می رود.
چهار هزار و 700 خانوار عشایری با 700 هزار رأس دام هر ساله ییلاق را در سمیرم و قشلاق را در استان های گرمسیر می گذرانند.
عمده عشایر مستقر در عرصه های طبیعی شهرستان سمیرم قشقایی هستند.
شهرستان سمیرم دارای 30 هزار هکتار باغ، 18 هزار هکتار زمین زراعی، 455 هزار هکتار عرصه ملی و 330 هزار هکتار مرتع و جنگل های طبیعی است.
این شهرستان در 160 کیلومتری جنوب استان اصفهان واقع شده و از قطب های اصلی کشاورزی، دامداری و مرتعداری استان اصفهان محسوب می شود.
ت/7147/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.