به گزارش ایرنا این تصمیم بنا به پیشنهاد استاندار اصفهان چهار شنبه گذشته در نخستین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با حضور وزیر نیرو گرفته شد.
روابط عمومی استانداری اصفهان روز جمعه در گزارشی از این مصوبه به عنوان، اقدامی تاریخی در بهبود شرایط کشاورزی و زیست محیطی استان نام برد.
طبق این مصوبه به استاندار اصفهان این اختیار داده شده که بر هزینه کرد مبالغی که صنایع پرآب استان (صنایع با مصرف بیش از 100 هزار متر مکعب در سال) تحت عنوان ' تأمین پایدار آب برای صنعت' کمک می کنند، نظارت و مدیریت کند.
کمک های صنایع سالانه به میزان چهار هزار و 500 میلیارد ریال تعیین می شود که در این راستا سهم هریک از صنایع مشمول به تناسب آب مصرفی در کارگروه استانی سازگاری با کم آبی مشخص می شود.
در این جلسه به استاندار اصفهان تفویض اختیار شده است که کمک های مذکور را بر حسب تشخیص در حساب های شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان و یا صندوق غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان و یا حساب مشترک صنایع مزبور و استانداری نگهداری کند.
همچنین این اختیار به استاندار اصفهان داده شد که این کمک ها با اجازه و نظارت استانداری در زمینه هایی از جمله کمک به اجرای طرح های ساماندهی رودخانه زاینده رود، برنامه های تبدیل کشت های سنتی به گلخانه ای، طرح جایگزین اشتغال و فعالیت های کشاورزان حوضه زاینده رود استان اصفهان و پروژه های کنترل و نظارت فنی بر برداشت های آب از رودخانه زاینده رود، هزینه شود.
کمک های لازم برای تعدیل آسیب های اقتصادی و معیشتی حوضه زاینده رود استان، کمک به طرح های جایگزینی پساب در مصارف کشاورزی و صنعتی و طرح های اضطراری تامین آب شرب و همچنین کمک به سایر طرح های مرتبط مصوب کارگروه استانی سازگاری با کم آبی از دیگر موارد تعیین شده برای هزینه کرد کمک صنایع است.
سازوکار اجرایی مورد نیاز این مصوبه در استان توسط کمیته استانی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تهیه و توسط استانداری ابلاغ و گزارش عملکرد این مصوبه توسط استانداری اصفهان در مقاطع زمانی سه ماه به دبیرخانه کارگروه ملی سازگاری با کم آبی ارائه خواهد شد.
کشاورزان استان اصفهان بویژه در شرق اصفهان در یک دهه اخیر با کم شدن منابع آبی و فصلی شدن رودخانه زاینده رود در تنگنا قرار گرفته و از کشاورزی بازمانده اند.
مردم این منطقه خواهان چاره اندیشی مسئولان در این زمینه هستند که استانداری اصفهان طرح ارائه شده به کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و استفاده از کمک مالی صنایع بزرگ استان را یکی از اقدام های انجام شده برای احقاق این مطالبه ها عنوان کرده است.
ت/3011 / 1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.