خوانسار شهری است خوش آب و هوا در عرض جغرافیایی 33 درجه و 13 دقیقه شمالی و طول جغرافیایی 50 درجه و 19 دقیقه شرقی با ارتفاع 2250 متر بالاتر از سطح دریا که پوشش گیاهی متنوع آن معروف است.
این خطه سبز در ناحیه‌ای نه چندان دور از کویر مرکزی ایران در فاصله حدود 150 کیلومتری شمال‏غرب شهر اصفهان واقع شده‌است.
متوسط بیشترین دمای هوای خوانسار درگرمترین ماه تابستان به 31 درجه سانتی گراد می رسد و متوسط دمای شبانه روز در همین ماه بیست و چهار درجه سانتی گراد است.در زمستان سرمای آن دلنشین همراه با ریزش انبوه برف است.
از جمله مناطق دیدنی خوانسار می توان به سرچشمه و گلستانکوه اشاره کرد ؛ پارک سرچشمه در جنوب غربی خوانسار واقع شده و وجود چشمه ی مرزنگشت در آن زیبایی این منطقه را دو چندان کرده که هر ساله در فصل بهار و تابستان پذیرای مسافران زیادی از سراسر ایران است.
در جنوب و 25 کیلو متری شهرستان خوانسار منطقه ای سرسبز خوش آب و هوا و دارای شرایط ییلاقی مناسب به نام گلستانکوه قراردارد که سراسر آن پوشیده از گون های گزانگبین٬ موسیر و گلهای لاله ی اشک مژگان٬لا له های سر نگون٬لاله ی بیشه زار ٬ لاله ی آتشی و لاله ی کوهی است که درفصل بهار گلهای لاله ی سرنگون با زیبایی خود هر بیینده ای را مسحور خود می کنند. این گلها در میان بوته های گز انگبین می رویند و خاصیت دارویی نیز دارند .

*معنا شناسی خوانسار
کلمه ی خوانسار را به چندین طریق نگارش و تلفظ می کنند از جمله :خانسار٬خانیسار٬ خونسار و خوسارو خوانسار که کلمه ی خانسار از دو بخش خان و سار تشکیل شده است که بخش خان به معنی چشمه و واژه ی خانسار به معنی چشمه سار است که به دلیل تعدد چشمه های آن به این نام نامگذاری شده است.

*تاریخ و آثارباستانی خوانسار
قدیمی ترین مدارکی که از سابقه تاریخی خوانسار در دست است تاریخ مهاجرت دسته ای از قوم یهود به خوانسار و سرگذشت آنهاست که به زمان سلطنت کوروش می رسد ؛خوانسار در دوره ی صفویه یکی از مراکز مهم علم و ادب و صنعت بوده وسلاطین صفوی توجه خاصی به این سرزمین داشته اند.
به خاطر همین عنایت ها و توجه ویژه، کارگاه هایی نظیر عصار خانه٬چیت بافی٬کوزه گری ٬پشم زنی٬ قالی بافی ٬قاشق تراشی و گیوه دوزی در خوانسار شهرت داشته است.
از جمله قدیمی ترین آثار با قی مانده در خوانسار می توان به مقبره بابا ترک در شرق و بابا پیر در جنوب غربی خوانسار در پارک سرچشمه ، مسجد جامع خوانسار نیز با قدمت 350 ساله وخانه ابهری و شمار دیگری از آثار اشاره کرد.

* نقش فرهنگی خوانسار
شهر خوانسار بیشتر از نظر فرهنگی دارای اهمیت بوده و شهرت خوانسار مدیون وجود علما٬ فقها٬ حکما ٬شعرا و هنرمندان این سرزمین است که در سراسر جهان شهره ی عام و خاص بوده اند.
از جمله هنرمندان خوانسار می توان از خوشنویسان خوانسار نام برد که این هنر غریزی واکتسابی اهل خوانسار بوده و اکثر آنها در کتابت قران بسیار چیره دست بوده اند که از جمله می توان از حاج محمد ملا صادق خوانساری٬ حاج غلامرضا خوانساری ٬ میرزا محمود خوانساری و عبدالرحیم خوانساری نام برد.
استاد یدالله کابلی نیز از زمره ی هنرمندان خوشنویس خوانساری عصر حاضر است که آثار ایشان مایه ی افتخار و مباهات هر خوانساری است.
همگام با هنر نمایی خوشنویسان این دیار شاعران هنرمند نیز در طول اعصار مختلف برگ های زرینی بر صفحات تاریخ و فرهنگ این سرزمین افزودند که از جمله ی معروف ترین آنها می توان به حکیم زلالی خوانساری ٬یوسف بخشی٬ بدیع خوانساری ٬وهاج خوانساری ٬ تابعی ٬صدر المشایخ متخلص به اختر نام برد.
محمودی خوانساری و ادیب خوانساری از جمله اساتید موسیقی و آوازدر خوانساربودند که هنر ایشان بر اهالی ذوق و موسیقی پوشیده نیست .
علاوه بر اینها این شهر از لحاظ مذهبی نیز جایگاه ویژه ای دارد که دلیل این سخن وجود امامزاده احمد از نوادگان امام علی النقی(ع)در آنجا است که نشان دهنده ورود اسلام به خوانسار در قرون اولیه ی هجری است.
خوانسار مهد پرورش علمای بزرگی از جمله آیت الله سید محمد تقی خوانساری٬آیت الله سید احمد خوانساری٬آیت الله حاج سید حسین علوی و آیت الله میرزا سید حسن نجفی زاده٬حاج سید ابو تراب خوانساری وشماری دیگر از علماست.
بسیاری از ابعاد فرهنگی خوانسار چنان با مذهب عجین گشته است که گویی تفکیک ناپذیرند.
آنچه به عنوان اجمالی از فرهنگ و مذهب خوانسار قابل ذکر است برگزاری مراسم خاص عزاداری در سوگ ابا عبدالله الحسین(ع) در ماه محرم و صفر است که در نوع خود بی نظیر است و سالانه عده ی زیادی از عاشقان امام حسین (ع)را به سمت خود می کشاند.

*زبان خوانساری
ریشه زبان و گویش خوانساری پارسی میانه و تا حدودی مادی غربی است که این گویش ها تحت تاثیر زبانهای مختلف قرار گرفته است؛ البته بسیاری از واژه های متداول در گویش خوانساری ریشه در زبانهای ایران باستان دارند و با زبانهای کهن امروزی مانند لری ٬ کردی ٬ راجی ٬سنگستری و سمنانی وجه مشترک دارند.
خوانسار شهری است واقع در شمال‏غرب استان اصفهان, ایران. این شهر مرکز شهرستان خوانسار است.
7142 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.