به گزارش ایرنا روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان روز یکشنبه به نقل از ' فریدون الله یاری ' اضافه کرد: هفت اثر از این آثار متعلق به مخازن موزه های مجموعه های جهانی کاخ چهلستون و هنرهای تزئینی اصفهان است.
وی اظهار کرد: همزمان با برگزاری آخرین نشست شورای ثبت ملی آثار تاریخی کشور، پرونده 12 اثر موزه ای ( اموال منقول ) در استان اصفهان برای ثبت ملی این آثار به شورای یاد شده ارسال شد و تمامی این پرونده ها پس از کسب اکثریت آراء به ثبت آثار ملی رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تاکید کرد: اولین اثر رونوشتی از فرمانی متعلق به عصر خلافت حضرت علی (ع) است که در سده پنجم هجری (900 سال قبل) رونویسی شده و در گنجینه اموال کاخ موزه چهلستون نگهداری می شود.
الله یاری تاکید کرد: در این نشست همچنین پرونده های 2 اثر تاریخی که با هنرهای سنتی خاتم و منبت تزئین یافته و متعلق به دوران صفوی می باشند نیز در فهرست اموال گنجینه کاخ موزه چهلستون به ثبت ملی رسید.
وی همچنین درباره سایر اشیای به ثبت رسیده از استان در فهرست آثار ملی گفت: پنجره ای زیبا و منحصر به فرد که با هنر سنتی گره چینی و با ترکیبی از گچ و شیشه رنگی تزئین متعلق به دوران صفوی از گنجینه کاخ موزه چهلستون و همچنین یک تابلو که با هنر سوخت معرق توسط هنرمند معاصر مرحوم استاد میرزا آقا امامی نگارگری شده نیز ثبت ملی شد.
وی ثبت یک در از جنس سنگ یکپارچه به ابعاد 193 در 149 متعلق به دوران صفوی از گنجینه موزه های هنرهای تزئینی را از دیگر اشیای ثبت شده در فهرست اثار ملی کشور برشمرد.
الله یاری همچنین به پرونده سایر اشیای تاریخی (اموال منقول) که در سایر نقاط استان تهیه و به این شورا ارسال شد نیز اشاره کرد و گفت: در فهرست پرونده های ارسالی از استان اصفهان دو پرونده متعلق به هموطنان ارامنه شامل دو تابلو رنگ و روغن مربوط به کلیسای روستای 'خویگان' از توابع شهرستان فریدن و همچنین سه پرونده اوقافی در شهر اصفهان از جمله دو وقفنامه متعلق به مدارس علمیه امام جعفر صادق(ع) و مدرسه جده بزرگ که متعلق به دوران صفویه است و همچنین یک جلد قرآن کریم که بر روی پوست نگارش شده و متعلق به سده چهارم هجری قمری است مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
ت/6994 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.