به گزارش ایرنا، ابو زید آباد طی سال ها محل انباشت انواع زباله بوده و جمع آوری، انتقال، دفع غیراصولی و نفوذ شیرابه زباله ها در دل کویر مرکزی ایران تهدیدی برای سلامت مردم و محیط زیست منطقه می باشد.
روزانه نزدیک به 200 تن زباله در ابو زید آباد آران و بیدگل دپو و دفن می شود که تنها مقدار کمی از آن به بازیافت می رسد و ادامه روند کنونی مدیریت پسماند می تواند دفن زباله ها را در آینده ای نه چندان دور به چالش نخست محیط زیست منطقه شمال استان اصفهان تبدیل کند.
موضوع آنجا اهمیت دوچندان می یابد که دریابیم پسماند شهرهای کاشان، آران و بیدگل و چند شهر و روستای دیگر در شمال استان اصفهان در فاصله تقریبی پنج کیلومتری زمین های کشاورزی و هشت کیلومتری واحدهای مسکونی بخش کویرات شهرستان آران و بیدگل تجمیع می شود.
گرچه خاک‌چال سرنوشت نهایی مواد زائد بی ارزش و دور ریختنی است اما دفن بهداشتی بیشتر روشی مهندسی جهت دفع مواد جامد در زمین جهت جلوگیری از وارد آمدن آسیب به محیط زیست می باشد؛ در حالی که شرایط کنونی برای محیط زیست بسیار خطرناک بوده و موجب فرسایش خاک، آلودگی هوا، زشت شدن چهره طبیعت و نامناسب شدن محیط برای حیات وحش شده است.

** تهدیدهای زیست محیطی چاله زباله ابو زید آباد
رئیس انجمن حافظان محیط زیست ابو زید آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد: هم اکنون دفن زباله در کنار جنگل های تاغ و نوار ریگ بلند، یکی از زیبایی های طبیعی و زیستگاه گونه های ارزشمندی مانند کاراکال صورت می گیرد.
مسیب صدری افزود: زیست انواع پرندگان جهت تغذیه در چاله زباله، وجود سگ های ولگرد و هجوم حشرات عامل انتقال بیماری ها و آلودگی ها به زمین های کشاورزی و مناطق مسکونی می باشد.
وی گفت: با توجه به حجم بالای زباله های خانگی، اضافه شدن ضایعات کشتارگاهی، پسماندهای بیمارستانی و مطب ها که گاه بدون بی خطر سازی در ابو زید آباد رها می شوند، آنجا را به منطقه ای بسیار آلوده تبدیل کرده است.
رئیس انجمن حافظان محیط زیست ابو زید آباد همچنین بیان کرد: نزدیکی محل دفن زباله های شمال استان اصفهان به قلعه تاریخی فخره (با برخورداری از اهمیت تاریخی ویژه) موجب وقفه در برنامه‌ریزی های احیای این بنا و جلوگیری از تبدیل شدن آن به مکانی گردشگرپذیر شده است.

*** حرکت کند مسئولان و سرعت بالای تولید زباله
یک فعال محیط زیست در شهر ابو زید آباد نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: دوستداران محیط زیست و مسئولان بخش کویرات آران و بیدگل سال ها برای برطرف کردن معضل های بهداشتی و زیست محیطی چاله زباله تلاش کردند اما با کمال تاسف مسئولان شهرستان کاشان به کندی در جهت رفع این مشکلات زیست محیطی گام برمی دارند.
عباس اقبالیان احتمال ابتلا به بیماری های عفونی و پوستی را از جمله مشکلات ادامه وضع موجود عنوان کرد و افزود: بازدیدهای میدانی منظمی هم برای بررسی وضعیت محل دفن زباله‌ها در ابو زید آباد صورت گرفته اما در واقع هیچ اقدام عملی شاهد نبودیم.
وی بیان کرد: چاله زباله ابو زید آباد به دلیل دفن غیر اصولی مشکلاتی برای محیط زیست منطقه به همراه داشته که از جمله می توان به تجمع تعداد قابل توجهی از گونه های حشرات و حیوانات ناقل بیماری های عفونی در آن محدوده اشاره کرد.

*** ابو زید آباد آلودگی زیست محیطی ندارد
معاونت خدمات شهری شهرداری کاشان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ایجاد آلودگی های زیست محیطی از ناحیه دفن زباله های این شهر در ابو زید آباد را تکذیب کرد و گفت: روزانه نزدیک به ۱۷۰ تن زباله به آنجا فرستاده می شود که ۱۰۰ تن آن بازیافت یا تبدیل به کمپوست و ۷۰ تن آن دفن می شود.
محمدرضا عبدلی خالدی در مورد روش دفع زباله های خطرناک عنوان کرد: زباله های بیمارستانی کاشان پس از بی خطر سازی تحویل شهرداری شده و به طور کامل بر اساس استانداردهای اعلام شده در کارگروه بهداشت همراه با آهک دفن می شود.
وی افزود: جداسازی شیرابه پیش از دفن زباله یکی دیگر از اقدام های شهرداری کاشان است و خودروهای حمل زباله این امکان را دارند تا شیرابه ها را در مخزنی جدا کرده و زباله را به صورت پرس شده به محل دفن حمل کنند.
معاون شهردار کاشان بیان کرد: اقدام آتی شهرداری کاشان افزایش آموزش به شهروندان در زمینه مدیریت پسماند است و در این راستا آموزش چهره به چهره شهروندان جهت ارائه اطلاعات لازم به خانواده ها در مورد تفکیک زباله از مبدا و حتی کاهش تولید زباله در دستور کار خواهد بود.
او اضافه کرد: اگر شهروندان آموزش های لازم جهت تفکیک زباله ها را فرا گرفته و به طور جدی اقدام کنند، هزینه ها بسیار کاهش یافته، مشکلات بهداشتی برطرف می شود و از سوی دیگر تولید کمپوست به بیشترین میزان ممکن می رسد.
خالدی یادآور شد: کیوسک های بازیافت شهرداری هم اکنون در سطح شهر مستقر است و همچنین آموزش هایی برای شهروندان در جریان می باشد که زباله ها پیش از جمع آوری و دفن تفکیک شود.
خالدی همچنین گفت: جانمایی مکانی برای دفن زباله در ۱۵۰ هکتار از زمین های ملی با هماهنگی منابع طبیعی در فاصله ۲۰ کیلومتری مناطق مسکونی صورت گرفته و تمام تلاش شهرداری کاشان در کاهش تبعات زیست محیطی است.

** سه درصد زباله ها بازیافت می شود
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل اما به ایرنا گفت: روزانه بیش از 200 تن انواع زباله (نزدیک به 70 درصد تر و 30 درصد خشک) به منطقه چاله ابو زید آباد وارد می شود که تنها سه درصد آنها بازیافت می شود و رقم بسیار پائینی است.
الهیار دولتخواه با اشاره به انتقال نزدیک به 75 درصد زباله ها از کاشان به ابو زید آباد افزود: زباله ها بدون بازیافت، غیراصولی و به روش سنتی دفن می شوند که شیرابه آن هم در منطقه جاری شده و باعث آلودگی خاک، محیط زیست و حتی هوای منطقه است.
وی بیان کرد: بخشی از زباله های ابو زید آباد هم پسماندهای بیمارستانی است که به گفته مسئولان بهداشتی پایش و بی خطر می شود اما بخشی که مربوط به مرکزهای درمانی و مطب هاست، همچنان خطرساز هستند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل اضافه کرد: جداسازی درصد کمی از زباله ها آغاز شده و راه اندازی کارخانه کمپوست پیگیری می شود که امیدواریم با تکمیل آن مقداری از مشکلات زیست محیطی و بهداشتی منطقه را برطرف کند.
او تصریح کرد: پیگیری وضعیت نامناسب ابو زید آباد از سال های گذشته تا کنون از طریق مراجع قضایی پیگیری شده که نتیجه هایی هم در بر داشته و همچنان پیگیری ها ادامه دارد.

*** ابو زید آباد، زباله ها و بایدها
به گفته کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی، خاک مهمترین و بزرگترین صافی فیزیکی، شیمیایی و زیستی آب ها و بازیافت کننده ضایعات می‌باشد اما ظرفیت آن محدود است و جذب مواد موجود در زباله ها می تواند به تهدیدی جدی برای محیط زیست شهرستان آران و بیدگل تبدیل شود.
سوای مواد جامد غیرقابل تجزیه که خود تهدیدی بزرگ برای کره زمین به شمار می روند، شیرابه ها و گازهای تولید شده در اثر تجزیه ترکیبات آلی مهمترین عامل آلودگی آب و هواست مخاطرات بهداشتی و زیست محیطی برای جانداران ایجاد می‌کند.
چاله زباله 20 هکتاری ابو زید آباد در چنین شرایطی طی سال ها چندین برابر گسترش یافته و خطرناک تر از همیشه همچنان رو به توسعه است، در حالی که شرایط زیست محیطی منطقه روز به روز بغرنج تر می شود.
حجم زباله های دفنی باید به 20 تا 40 تن می رسید و سایر پسماندها به کمپوست تبدیل می شد اما شرایط کنونی ابو زید آباد بیانگر این هدفگذاری مسئولان شهری شمال استان اصفهان نیست و حتی به دلیل افزایش جمعیت، بر میزان زباله های تولیدی افزوده شده است.
شرایط امروز چاله زباله ابو زید آباد نشان می دهد که این مکان در آینده به هیچ وجه پاسخگوی شهرهای رو به توسعه با جمعیت رو به فزونی نخواهد بود و شاید از این روست که جمعی از ساکنان منطقه و برخی فعالان محیط زیست بر جانمایی مکان جدیدی برای دفن زباله های مناطق شمالی استان اصفهان تاکید دارند.
گرچه عده ای بر تغییر مکان گریزی می زنند اما به واقع آن را راه حل قطعی نمی توان پنداشت چرا که تحقق آن بدون رعایت سایر الزامات، منجر به ایجاد آلودگی در نقطه ای جدید و در واقع سرایت آلاینده ها به دیگر نقاط خواهد شد.
شاید از این روست که کارشناسان پیش از هر گونه جا به جایی بر عزم راسخ مسئولان در زمینه افزایش نظارت بر فرایند جمع آوری زباله های شهری و روستایی، تفکیک زباله از مبدا، تبدیل زباله های عفونی به پسماندهای بی خطر و دفن جداگانه آنها، تقویت صنایع مرتبط ( کارخانه تولید کمپوست و برق از زباله) به صورت جدی و آموزش مستمر و همگانی تاکید دارند.
گزارش از: حسین منصوری فر
7472/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.