به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس شاه میرزایی روز دوشنبه در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان کاشان بیان کرد: افزون بر 18 تن تخم مرغ و 16 تن دان مرغی آلوده نیز معدوم شده و مجموع خسارت های وارده به مرغداری ها افزون بر 35 میلیارد ریال برآورد می شود.
وی افزود: پس از مشاهده نشانه هایی از بیماری در مرغداری ها، اقدام های لازم برای پاکسازی و قرنطینه انجام و پس از تائید نمونه گیری ها مرغ های آلوده معدوم شدند.
رئیس شبکه دامپزشکی کاشان بیان کرد: کانون بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در پنج واحد از مرغداری های صنعتی کاشان بود که یکی از آنها به صورت غیرمجاز فعالیت می کرد.
او در ادامه به مردم توصیه کرد از خرید تخم مرغ تحت عنوان بومی از دستفروشی ها و گوشت مرغ به صورت فله ای خودداری کرده و هنگام خرید نیز به تاریخ انقضای محصولات توجه کنند.
شاه میرزایی اضافه کرد: بازرسان شبکه دامپزشکی شهرستان کاشان با هدف مقابله با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان به صورت شبانه روزی در سطح شهرها، روستاها و واحدهای صنعتی تولید و پروش مرغ حضور یافته و هر گونه موردهای مشکوک را برای نمونه گیری به آزمایشگاه انتقال می دهند.
مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در ادامه با اشاره به کمبود منابع اعتباری، بر همکاری همه دستگاه های اجرایی جهت مقابله با شیوع این بیماری در شهرستان تاکید کرد.
محمود نعمتیان گفت: متولی برخی اقدام های مداخله ای برای مقابله با این بیماری مشخص نیست و دستگاه های ذی ربط باید فعالیت ها و اقدام های خود را مستندسازی کنند.
به گزارش ایرنا، آنفولانزای فوق حاد پرندگان نوعی بیماری ویروسی است که ابتدا از پرندگان وحشی به پرندگان بومی و سپس ماکیان و مرغداری های صنعتی و واحدهای گوشتی و تخمگذار سرایت کرده و قابل انتقال به انسان نیز می باشد.
این ویروس می‌تواند انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود؛ حتی این توانایی را دارد که خود را با انسان تطبیق داده و به عنوان یک عامل بیماری زا برای انسان شده یا در ترکیب با سایر ویروس های آنفولانزای انسانی عامل بیماری زای جدیدی پدید آورد.
25 واحد تولید مرغ گوشتی با ظرفیت 350 هزار قطعه و 26 واحد پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت یک میلیون و 100 هزار قطعه در شهرستان کاشان فعال است.
این شهرستان با جمعیت نزدیک به 365 هزار نفر در فاصله 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
6136/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.