به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل زندان های استان اصفهان روز چهارشنبه به نقل از ' سید اسدالله جولایی ' افزود: از این مبلغ 239 میلیارد تومان با گرفتن رضایت از شکات و گذشت شاکیان تامین شده است.
وی که در مراسم تقدیر از خیران فعال در آزادی زندانیان جرایم غیر عمد در اصفهان سخن می گفت، افزود: برای آزادی این زندانیان، امسال مردم خیر و نیکوکار کشور 60 میلیارد تومان کمک کردند.
مدیرعامل ستاد دیه کشور اضافه کرد: برکت اولیه این اقدام خداپسندانه را مقام معظم رهبری در چهارم ماه رمضان با واریز مبلغ 313 میلیون تومان معادل تعداد یاران حضرت مهدی(عج) به حساب ستاد دیه آغاز کردند و رئیس جمهوری نیز پس از آن مبلغ 250 میلیون تومان به حساب این ستاد واریز کرد.
وی با اشاره به اینکه ستاد دیه در 313 نقطه کشور برای آزادی زندانیان جشن گلریزان برگزار کرد، افزود: بیشترین تعداد گلریزان در استان اصفهان با رقم هفت میلیارد تومان در قالب کمک به ستاد دیه برای آزادی زندانیان اهدا شد.
جولایی یادآور شد: هم اکنون در کشور 12 هزار و 193 زندانی غیرعمد وجود دارد که مبلغی معادل 900 میلیارد تومان برای آزادی آنان نیاز است.
وی با اشاره به اینکه ستاد دیه کشور یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، افزود: زیربنای ستاد دیه توسط شهید لاجوردی ایجاد شد که این ستاد از ماه مبارک رمضان سال 69 تا به امروز منجر به آزادی 110 هزار و 466 نفر زندانی غیرعمد شده است.
مدیرعامل ستاد دیه کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته با کمک ستاد دیه 9 هزار و 143 نفر در کشور با بدهی 742 میلیارد تومان از زندان آزاد شدند که از این رقم 271 میلیارد تومان با گرفتن گذشت و رضایت از شکات تامین شده است.
جولایی در تشریح رسالت ستاد دیه برای کاهش زندانیان جرایم غیرعمد، گفت: پیشگیری و درمان دو اصل درنظر گرفته شده برای کاهش زندانیان در ستاد دیه است که در اصل پیشگیری اصلاح قانون، اجرای قانون و آموزش در این ستاد مدنظر است.
مدیرعامل ستاد دیه کشور با تاکید بر اینکه از این پس نباید زندانیان جرایم رانندگی را در زندان داشته باشیم، گفت: برای دستیابی به این هدف، قانون بیمه اجباری شخص ثالث سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید.
وی همچنین با اشاره به آمار بالای زندانیان حوادث کارگاهی در کشور تصریح کرد: توصیه اکید ستاد دیه به تمام کارگران و مهندسان رعایت مسائل ایمنی کار در کارگاره‌های ساختمانی است.
جولایی با بیان اینکه ستاد دیه در حال اصلاح قوانین مرتبط با چک است، گفت: در حال حاضر 10 هزار زندانی بدهی چک در زندان‌های سراسر کشور به سر می‌برند.
وی در خصوص پیشنهاد ستاد دیه برای کاهش آمار زندانیان مهریه اظهار کرد: این ستاد، پیشنهاد تنظیم لایحه‌ای به مجلس داده است که دفترخانه‌ها قبل از جاری کردن صیغه عقد ملزم به بررسی توان مالی افراد باشند و با درنظر گرفتن توان مالی افراد میزان مهریه را ثبت کنند.
وی یادآور شد: در حال حاضر تعداد زندانیان جرایم غیرعمد جرایم رانندگی در کشور 600 نفر است که از این تعداد 35 نفر در زندان های استان اصفهان هستند.
وی در خصوص جرایم مورد حمایت ستاد دیه گفت: حوادث رانندگی، مهریه، نفقه، چک، دیه‌های شبه‌عمد و غیرعمد صرفا موردنظر این ستاد است.
جولایی در خصوص استان‌های دارای بیشترین تعداد زندانی یادآور شد: اصفهان با میزبانی هزار و پنج نفر در رتبه دوم موجودی زندانیان در کشور است که رتبه اول موجودی زندانیان متعلق به استان فارس است.
مدیرعامل ستاد دیه کشور تاکید کرد: بنابر نظر همه مراجع تقلید زندانی کردن مسلمانان بدلیل ناتوانی مالی وجهه شرعی ندارد.
بیش از 14 هزار مددجو در زندان های استان اصفهان نگهداری می شوند که حدود 10 هزار نفر از آنها در مرکز استان و مابقی در اندرزگاه های شهرستان های استان نگهداری می شوند.
چهار درصد زندانیان استان اصفهان را زنان و 96 درصد آنها را مردان تشکیل می‎دهند.
استان اصفهان دارای 11 مجموعه اردوگاه، کانون اصلاح و تربیت و کادر نگهداری زندانیان است.
ت/6994 / 2093 ** خبرنگار: آرزو فلاح ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.