به گزارش ایرنا، برپایی نمایشگاه تولید و کارآفرینی یکی از برنامه های شاخصی بود که در ایام دهه فجر امسال به مدت 11روز در سالن کشتی اداره تربیت بدنی شهرستان فریدن برگزار شد.
در این نمایشگاه تولیدات و دستاوردهای کارآفرینان و فعالان بخش تولید در قالب 30 غرفه به نمایش گذاشته شد.
غرفه های متنوعی ازتولیدات و دستاوردهای کارآفرینان بومی شامل فرآورده‌های زنبور عسل، گونه های مختلف گیاهان دارویی، ترشیجات و عرقیجات، خشکبار ارگانیک ،آثار هنری پیکر تراشی، ملیله کاری وسایه قلم، شمع های تزئینی، فرآوری گیاهان دانه روغنی، مبل های منبت کاری شده، کارتن های لمینتی، سرویس جهیزیه عروس، کالای خواب، سبزیجات آماده طبخ ومیوه جات خشک، خوراک دام و طیور، ظروف فلزی، صنایع دستی، عروسک بافتنی و تولیدات صنعتی شامل انواع مبلمان شهری، کباب پز تمام صنعتی صادراتی، انواع فنس و تیرچه مقاوم در این رویداد اقتصادی برپا شده بود.
تعدادی غرفه نیز به معرفی دستاوردها و فرصت های کسب و کار اداره منابع طبیعی، میراث فرهنگی و گردشگری، شرکت تعاونی دهیاران، خیریه های مردم نهاد، توانخواهان بهزیستی و باشگاه کارآفرینی و توسعه کسب و کار فریدن اختصاص یافته بود.
نکته قابل توجه در برگزاری این نمایشگاه سرزندگی و پویایی آن بود که در مقایسه با نمایشگاه های سال های قبل این تفاوت بسیار به چشم آمد.
ارتقای کیفیت غرفه ها، تمرکز بر روی محور اصلی یعنی تولید و کارآفرینی و پرهیز از برنامه های متفرقه و غیر مرتبط، فراهم نمودن زمینه برای حضور بی واسطه کار آفرینان بومی و امکان معرفی محصولات تولیدی آنان، ارائه برنامه های آموزشی و کاربردی و نیز استقبال گسترده مردم و مسئولان استانی و شهرستانی از مهمترین ویژگی های نمایشگاه اشتغال و کارآفرینی فریدن در سال جاری بود.
استقبال باشکوه دانش آموزان، نوجوانان و جوانان و به ویژه زنان و بهره مندی از کارگاه های آموزشی - انگیزشی جانبی از رویدادهای مهم این نمایشگاه بود که زمینه آشنایی و تغییر نگرش نسل جوان به موضوع ' تولید و کارآفرینی' را فراهم کرد.
تفریح و بازی کودکان و نونهالان با وسایل بازی و سرگرمی و نیز طبخ و فروش آش و نان محلی از دیگر ویژگی های این نمایشگاه بود.
ملاقات چهره به چهره مردم با کارآفرینان و صاحبان غرفه ها در راستای بهره مندی از تجارب ارزشمند آنان، حضور پررنگ روستائیان، دهیاران و بخشداران از دیگر اتفاقات مهم و امیدوار کننده این نمایشگاه بود.
برگزاری جلسه کارگروه اشتغال و اقتصاد مقاومتی شهرستان در محل این نمایشگاه همزمان با اختتامیه در روز گذشته نیز یکی دیگر از ابتکارات جالب این نمایشگاه بود.
این برای نخستین بار بود که یک جلسه رسمی در فضایی متفاوت و خارج از ساز و کارهای اداری و نیز با حضور عموم مردم برگزار شد.
در این جلسه کار آفرینان و تولید کنندگان شهرستان و نیز جمعی از مردم بطور بی واسطه، صریح و مستقیم مشکلات، مطالبات و موانع تولید و اشتغال را با مسئولان شهرستان فریدن در میان گذاشتند و برای راهکارهای رفع این موانع به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در پایان این نمایشگاه همچنین با اهدای جوایز و لوح تقدیر از کارآفرینان و غرفه داران تجلیل شد.
برنامه بازدیدها در این نمایشگاه به نحوی طراحی شده بود که اهداف مهمی مانند ایجاد انگیزش و اعتماد به نفس در نسل جوان به ویژه نخبگان، ارتباط دانشگاه با صنعت و کارآفرینان، برقراری ارتباط بین تولید کنندگان و مسئولان استانی و شهرستانی و نیز معرفی و استفاده از تجارب مخترعان را دنبال می کرد.
توجه به کارآفرینی و اشتغال بانوان و چگونگی طرح ها و ایده های قابل اتکا دو برنامه بسیار مهم و کاربردی این نمایشگاه بود که توسط غرفه ' باشگاه کارآفرینی و توسعه کسب و کار فریدن بزرگ' به اجرا در آمد.
بگفته مسئول باشگاه کارآفرینی و توسعه کسب و کارفریدن بزرگ، به دلیل استقبال بی نظیر بازدید کنندگان و مشارکت بالای آنان در طرح ایده های کاربردی، امکان دریافت طرح ‌های کارآفرینانه همزمان با اختتامیه نمایشگاه بسته شده است و در حال حاضر طرح جدیدی پذیرفته نمی‌ شود.
بابک خسروی با بیان اینکه بزودی مرحله مطالعاتی و امکان سنجی اجرایی این طرح ها آغاز می شود، افزود: در فرصت های بعدی امکان طرح ایده های جدید فراهم خواهد شد.
دبیر ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن نیز در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: در راستای شعار سال مبنی بر' اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال' تمام تلاش خود را به کار بسته ایم تا در سال جاری با رویکردی متفاوت به ترویج کارآفرینی متناسب با ظرفیت های منطقه بپردازیم.
ایزد ابوالحسنی با بیان اینکه دانش افزایی و ارائه تصویر درست از کارآفرینی از اهداف طلایی این نمایشگاه بود، افزود: در این نمایشگاه تلاش شد تا با برگزاری جلسات و سمینارهای مختلف و فراهم نمودن زمینه مشارکت شهروندان، نگرش مردم نسبت به اشتغال پایدار تغییر کند.
نکته قابل تامل آنکه استقبال پرشور و متفاوت مردم از این نمایشگاه در کنار حضور فعال و امید بخش ' کارآفرینان بومی' حامل دو پیام مهم برای مردم و مسئولان منطقه است.
نخست آن که وقت آن است مردم به خودباوری برسند و در نگرش خود به اشتغال تجدید نظر کنند و دوم آنکه ظرفیت ها و فرصت های بیشماری برای عبور از بحران بیکاری در شهرستان فریدن وجود دارد که همچنان مغفول مانده است و بطور یقین، فراهم شدن زمینه استفاده از این فرصت ها نیازمند حمایت مسئولان و افزایش مشارکت های مردمی است.
نمایشگاه ها همواره در انتقال الگوها و تجارب نقش موثری داشته اند. برگزاری نمایشگاه هایی با محوریت کارآفرینی و اشتغال چنانچه اصولی، هدفمند و با به کاربستن عنصر خلاقیت برگزار شوند؛ نقش عمده ای در ترویج فرهنگ کارآفرینی ایفا می کنند.
در جامعه روز یکشنبه به نظر می رسد ' گذر از بحران بیکاری ' و ' پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی ' نیازمند توجه جدی به حوزه کارآفرینی و تمرکز بر کسب و کارهای تولیدی است.
ترویج روحیه خود باوری، گذر از افکار کلیشه و سنتی درباره شغل مانند' الزام به پشت میز نشینی'، کشف زمینه ها، مزیت ها و فرصت های قابل اتکا و حرکت در مسیر خلاقیت و ایده آفرینی از آثار برگزاری این نمایشگاه ها است.
کارآفرینی موتور محرکه توسعه اقتصادی کشورها می باشد و موفقیت در این عرصه نیازمند ثروت و امکانات و فناوری های مورد نیاز است.
نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال فریدن نیز به همین منظور به همت ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری فریدن در راستای اجرایی شدن شعار اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال و با هدف معرفی ظرفیت ها و مزیت های این شهرستان، در ایام دهه فجر برگزار شد و شب گذشته به کار خود پایان داد.
شهرستان فریدن با 2 شهر و 28 روستا و با جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
گ/9861 / 2093 ** گزارش: فاطمه زمانی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.