به گزارش ایرنا، شواهد نشان می‌دهد که بازار مسکن به دلایل مختلفی در حال خارج شدن از شرایط رکود و حرکت آرام به سمت رونق است.
مراجعه بیشتر مردم به دفاتر املاک و درج آگهی های فراوان فروش مسکن در چند هفته گذشته نشان می دهد که متقاضیان بیشتری به سمت خرید خانه روی آورده اند.
نائب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان اصفهان روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: بازار مسکن در تهران گرم شده و قیمت مسکن بطور میانگین حدود 10 درصد افزایش یافته و در اصفهان نیز متقاضیان کم کم به سمت خرید خانه روی آورده اند.
سید کریم داوودی افزود: با توجه به افزایش قیمت ارز و بالا رفتن هزینه ساخت و ساز و مصالح ساختمانی، بسیاری از متقاضیان ترجیح می دهند که به جای ساختن خانه، مسکن آماده بخرند زیرا برای آنها به صرفه تر است.
وی با بیان اینکه نیاز مردم به مسکن کم کم در حال نشان دادن خود است، تصریح کرد: از طرفی سبد خرید مردم برای مسکن افزایش چندانی نیافته و آنها بیشتر به دنبال خرید واحدهای آپارتمانی با متراژ و قیمت کمتر هستند.
وی درباره آماری که از تعداد خانه های خالی در کشور داده می شود، توضیح داد: برخی از این واحدها مانند مسکن مهر فولاد شهر در اطراف شهرها ساخته شدند و اکنون بدون تقاضا مانده اند و برخی نیز با متراژ و قیمت بالا هستند که در توان خرید مردم نیست.
داوودی درباره چگونگی تقاضا در کلانشهر اصفهان برای خرید آپارتمان، گفت: در محدوده شمال شهر و خیابان کاوه آپارتمان های حدود 100 متری، در محدوده بزرگمهر یا شریف واقفی و مرکز شهر آپارتمان های 150 تا 200 متری و در محدوده مشتاق، مهرآباد، آبشار و دروازه شیراز (میدان آزادی) آپارتمان های 200 تا 250 متری، بیشتر مورد تقاضا هستند.
به گفته وی در محله هایی مانند مشتاق، مهر آباد و دروازه شیراز پیش از این آپارتمان های 300 متری هم مورد تقاضا بودند اما اکنون این متراژ به حدود 200 متر کاهش یافته است.
وی بالاترین قیمت آپارتمان در اصفهان را مربوط به حاشیه زاینده رود با متوسط قیمت 15 میلیون تومان برای هر متر اعلام کرد.
یک استاد دانشگاه نیز در گفتگو با ایرنا با اشاره به اینکه بازار مسکن اصفهان متاثر از پایتخت است، گفت: در تهران، شواهدی مبنی بر رونق گرفتن بازار مسکن وجود دارد و بازار اصفهان نیز با توجه به نزدیک شدن به سال جدید و افزایش حجم تقاضا به تدریج در حال گرم شدن است.
امیر رضا مدرس نیا افزود: اما باید دید که آیا این رونق گرفتن به صورت مقطعی است یا ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه این موضوع به سیاست های دولت و ایجاد رغبت در میان متقاضیان و مشتریان بستگی دارد، ادامه داد: مهمترین عامل برای رونق گرفتن بازار مسکن، ایجاد آرامش در بازارهای مختلف از جمله ارز و تعرفه های گمرکی و جلوگیری از حرکت های سرعتی یا مقطعی است.
به گفته وی وجود بازارهای کاذب مانند ارز باعث می شود که برخی از سرمایه ها به جای اشتباه و به سمت این بازارها کشیده شود.
این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: ما متقاضیان زیادی برای مسکن داریم اما بیشتر آنها به دلیل رکود حاکم در چند سال گذشته منتظر اتفاق خاصی هستند تا این رکود بشکند و بازار رونق بگیرد.
مدرس نیا با اشاره به اینکه مسکن به کف قیمت خود رسیده و امکان کاهش آن وجود ندارد، تصریح کرد: سیاست های دولت در زمینه مسکن در زمان حاضر بسیار اهمیت دارد و اگر طرح های آن به خوبی عملی شود می تواند نقش بسزایی در رونق بازار مسکن داشته باشد.
وی با بیان اینکه قیمت تمام شده مسکن در سال های گذشته بالا و سقف خرید متقاضیان محدود بود، افزود: در این چند سال بین کف قیمت فروش مسکن و سقف خرید متقاضیان، فاصله ایجاد شده است که اگر دولت بتواند با اجرای طرح هایی، این فاصله را پر کند، بازار مسکن رونق خوبی می گیرد.
گ/3011 / 2093 ** گزارش: آسیه معینی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.