به گزارش ایرنا، قدرت الله نوروزی روز شنبه در مراسم افتتاح پروژه های ترافیکی شهرداری اصفهان افزود: این رقم جدای از فاینانس و کمک های دولت بصورت نشر اوراق مشارکت است.
وی با اشاره به مبنای کار در شهرداری اصفهان برای جلب مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح ها افزود: دلیل اصلی تاخیر در اجرای پروژه قطار شهری اصفهان، تخصیص نیافتن بودجه است و این خلاء باید با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی جبران شود.
وی یادآور شد: با بهره‌برداری از مراحل اول و دوم و بخش نخست مرحله سوم خط یک قطار شهری، اکنون 16 کیلومتر از خط یک متروی اصفهان حدفاصل ایستگاه قدس تا آزادی در حال بهره ‌برداری است.
خط یک قطار شهری اصفهان از ایستگاه قدس آغاز می‌شود و با عبور از ایستگاه‌های بهارستان، گلستان، شهید مفتح، شهید علیخانی، جابر، کاوه، شهید چمران، شهید باهنر و شهدا و تختی، در ایستگاه‌های سی و سه پل، شریعتی و آزادی نیز به شهروندان خدمت‌ رسانی می‌ کند.
قرار است تا پایان سال 96، بخش دیگری از طرح قطار شهری اصفهان با بهره‌برداری از ایستگاه‌ های دیگر تکمیل شود و ایستگاه ‌های باقی مانده تا ترمینال صفه اصفهان نیز به بهره ‌برداری برسد.
شهردار اصفهان همچنین با اشاره به پروژه های ترافیکی این شهر که امروز افتتاح شد، گفت: افتتاح مرکز پایش و کنترل بسیار با اهمیت است اما اولویت ما پیدا کردن منشاء آلودگی های اصفهان و رفع آنهاست.
نوروزی افزود: اصفهان در چنبره چند عامل آلودگی هوا قرار گفته است و این آلودگی ها سلامت مردم و شهروندان را تهدید می کند.
نوروزی اضافه کرد: اصفهان از شرق در معرض ریزگردهای ناشی از مناطق خشک و بیابانی و ریزدانه های تالاب گاوخونی و از طرف جنوب و غرب نیز در معرض آلاینده های بسیاری است و صنایع آلاینده استان نیز مزید بر علت است.
شهردار اصفهان افزود: آلودگی هوا نه تنها سلامت جسمی شهروندان را در معرض خطر قرار می دهد بلکه می تواند آثار اجتماعی و روحی- روانی منفی نیز داشته باشد.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به دهه فجر گفت: امسال با نگاه جدیدی بر مبنای دفاع از شعار' استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی' و زمینه سازی برای جلب مشارکت مردمی در راه تقویت نظام، 500 برنامه توسط شهرداری اصفهان به مناسبت این دهه، تدوین و اجرا شد.
در این آیین، مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین و پایش و کنترل کیفیت هوای شهر اصفهان به بهره ‌برداری رسید.
برای راه اندازی مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین که در زمینی به مساحت 11 هزار و 600 متر مربع در بلوار فرزانگان اصفهان و در کنار توقفگاه اتوبوسرانی شهرداری اصفهان احداث شده، 30 میلیارد ریال اختصاص یافته است.
این مرکز دارای یک سوله سرویس به مساحت 525 متر مربع، ساختمان اداری به مساحت 220 مترمربع، یک خط معاینه فنی سنگین با ظرفیت تست ترمز 20 تُن، تست زوایای چرخ، تست فرسایش قطعات، تست سرعت و کیلومتر، تست دود دیزلی و تست تنظیم نور چراغ های جلوست.
همچنین مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای شهر اصفهان دارای 10 ایستگاه سنجش آلودگی هوا و صوت است و برای تجهیز و بهره برداری از آنها 60 میلیارد ریال هزینه شده است.
این ایستگاه ها که قادر به سنجش آلودگی صوتی نیز هست در کنار 12 ایستگاه متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست و یک ایستگاه هواشناسی به سنجش آلودگی هوای کلانشهر اصفهان می پردازند.
با راه اندازی این ایستگاه ها، اصفهان نخستین شهر بزرگ کشور است که بصورت ساماندهی شده و در قالب طرح پایش و کنترل کیفی هوای شهر به سنجش میزان آلودگی صوتی نیز می پردازد.
بر اساس بررسی انجام شده، میزان استاندارد و متوسط آلودگی صوتی در شهرها بین 45 تا 55 دسیبل و این شاخص در اصفهان بطور متوسط بین 75 تا 85 دسیبل است.
ت/ 7153/ 6027 **خبرنگار: هُدا استکی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.