به گزارش ایرنا، کیم سئونگ هو روز یکشنبه در نخستین نشست کارگروه همکاری های علمی و بین المللی ایران و کره جنوبی که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، افزود: ایران و کره جنوبی روابط خوبی با یکدیگر دارند اما این روابط باید از بعد اقتصادی و علمی افزایش یابد.
وی با بیان اینکه کره در زمینه خودروسازی و ماشین آلات کشور پیشرفته ای است، اظهار کرد: دانشگاه های کره جنوبی نیز موقعیت برجسته ای در دنیا دارند و همه این موارد زمینه های مناسبی برای توسعه و تقویت روابط بین ایران و کره است.
وی با بیان اینکه دانشجویان کره ای تمایل به ارتباط علمی با ایران دارند، تصریح کرد: تبادل دانشجو زمینه مناسبی برای توسعه روابط علمی است و دو کشور تلاش دارند از این طریق روابط بیشتری داشته باشند.
سفیر کره گفت: دانشگاه اصفهان مرجع و رابط علمی دانشگاه های ایران با کره جنوبی است و ما از این موضوع و برگزاری چنین نشست هایی استقبال می کنیم.
وی با اشاره به اینکه تقویت روابط علمی دو کشور یکی از اهداف برگزاری این نشست است، افزود: این موضوع برای ما بسیار ارزشمند است زیرا به تسهیل روابط کمک می کند.
سئونگ هو با بیان اینکه ایران و بویژه دانشگاه اصفهان برنامه های خوبی برای توسعه روابط با کره جنوبی دارد، اظهار کرد: دانشگاه های کره جنوبی بسیار مستقل هستند و اینگونه نیست که دولت آنها را برای ارتباط با دانشگاه های دنیا پشتیبانی یا تقویت کند بلکه خودشان بطور مستقل عمل می کنند.
سفیر کره تاکید کرد: این که یک دانشگاه جامع در ایران این نشست را با حمایت دولت برگزار می کند برای ما ارزشمند است.
وی با بیان اینکه دانشگاه های کره ای بطور مستقل با دانشگاه های ایران رابطه برقرار می کنند، اضافه کرد: سفارت کره جنوبی این ارتباط بویژه در زمینه تبادل استاد و دانشجو و صدور روادید را حمایت و تسهیل می کند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه این روابط به دانشگاه های ایران بستگی دارد، خاطرنشان کرد: در وهله نخست لازم است که برنامه ها بطور دقیق مشخص و به ما اطلاع داده شود.
سئونگ هو با بیان اینکه این نخستین گام در تقویت روابط است، ادامه داد: سفارت کره همواره این مسیر و برنامه را حمایت می کند.
رئیس دانشگاه اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه یکی از سیاست های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بویژه در برنامه ششم توسعه، گسترش فعالیت های بین المللی است، گفت: یکی از طرح های بزرگ وزارت علوم در این زمینه رساندن پنج دانشگاه و پنج مرکز پژوهشی به ترازهای بین المللی است.
هوشنگ طالبی افزود: افزایش دانشجویان خارجی، فعالیت های مشترک پژوهشی با دانشگاه ها و مراکز علمی خارجی و افزایش مبادله استاد و دانشجو از جمله برنامه های وزارت علوم در این جهت است.
وی با تاکید بر اینکه فعالیت های علمی و پژوهشی، مرزهای سیاسی و جغرافیایی را نمی شناسد، اظهار کرد: روابط علمی یکی از راه هایی است که جهانیان بتوانند با وجود نقطه نظرات متفاوت سیاسی و اجتماعی با یکدیگر همکاری داشته باشند.
طالبی با اشاره به تشکیل اتاق های مطالعاتی در تعدادی از دانشگاه های ایران برای همکاری های علمی بین المللی، تصریح کرد: کره جنوبی یکی از کشورهای هدف دولت جمهوری اسلامی و وزارت علوم برای توسعه روابط علمی است و دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه معین در این زمینه انتخاب شده است.
وی با بیان اینکه کره جنوبی در 30 سال گذشته اقتصاد خود را با سرعت بالایی توسعه داده است، افزود: این کشور از زیرساخت های علمی و فنی قوی برخوردارست و دانشگاه های آن با صنعت و جامعه ارتباط بسیار خوبی دارند.
رئیس دانشگاه اصفهان افزود: مجامع علمی و پژوهشی ایران می توانند از تجربه های کره در این زمینه استفاده کنند.
طالبی همچنین با اشاره به اینکه دانشگاه های ایران و کره از سال های گذشته با یکدیگر روابط علمی و پژوهشی داشتند، برخی از آنها را همکاری در شبکه جاده ابریشم، تفاهم نامه های مشترک همکاری، برگزاری دوره های مشترک آموزشی و پذیرش دانشجو و رابطه با واحدهای اقتصادی و تحقیق و توسعه عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، در این جلسه نمایندگان دانشگاه های عضو کارگروه هماهنگی و پیگیری همکاری های علمی بین المللی با کره جنوبی حضور داشتند و تعدادی از آنها به ارائه گزارش عملکرد فعالیت ها و برنامه های خود پرداختند.
دانشگاه های عضو این کارگروه شامل اصفهان، هنر اصفهان، صنعتی امیرکبیر، جامع علمی کاربردی، تهران، صنعتی شریف، اراک، زنجان، بیرجند، شهرکرد، تربیت مدرس و آیت الله حائری میبد و همچنین پژوهشگاه فضایی ایران هستند.
سال گذشته بدنبال سفر وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری و هیات همراه در پاییز امسال به کره جنوبی، این دو کشور موافقت کردند که همکاری های خود را در حوزه آموزش عالی توسعه داده و زمینه های گسترش آن را بیش از پیش فراهم سازند.
بدین ترتیب وزارت علوم دانشگاه اصفهان را به عنوان مسئول کارگروه ملی هماهنگی و پیگیری همکاری های بین المللی با کشور کره جنوبی برگزید.
پیش از این همایش روز آموزش عالی کره جنوبی با هدف توسعه همکاری های علمی با این کشور نیز آبان پارسال در دانشگاه اصفهان برگزار شد.
دانشگاه اصفهان با حدود 15 هزار دانشجو و 660 عضو هیات علمی یکی از دانشگاه های برتر کشور است.
کره جنوبی با حدود 50 میلیون تن جمعیت حدود 500 دانشگاه دارد که تعدادی از آنها در جمع 50 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.