به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان روز یکشنبه به نقل از علی بصیرپور افزود: این میزان نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد کاهش یافته است، یعنی پارسال در چنین روزهای بالغ بر 260 میلیون متر مکعب آب در سد زاینده رود وجود داشت.
وی همچنین اضافه کرد: این میزان نسبت به متوسط بلند مدت حوضه آبی زاینده‌ رود نیز 80 درصد افت داشته است.
به گفته معاون حفاظت و بهره‌ برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان، گزارش ها حاکیست که حجم آب ورودی به سد نیز حدود 65 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت یک 1.4 میلیارد متر مکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در 110 کیلومتری غرب اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود قرار دارد، سد قوسی، سد تنظیمی، نیروگاه، ایستگاه، پمپاژ اصلی، ایستگاه پمپاژ تکمیلی و حوضه آبریز از جمله تاسیسات این مجموعه به شمار می رود.
بر اساس آخرین آمارهای ثبت شده در ایستگاه‌های باران سنجی، میزان بارش‌های کشور در چهار ماه نخست سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 28.6 درصد کاهش داشته است.
میزان بارش‌های کشور درچهار ماه اخیر در مقایسه با متوسط بلندمدت 49 ساله که 99.2 میلی متر بوده نیز در حدود 60.2 کاهش یافته است.
کاهش بارش ها در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود نیز بسیار جدی بوده، براین اساس از ابتدای سال آبی جاری تا 30 دی‌ماه جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، فلات مرکزی 56.3، درصد کاهش و تنها 12.8 میلی متر بود.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول 350 کیلومتر است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه های اخیر به علت خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رود خانه فصلی تبدیل شده و در محل پائین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
حوضه زاینده رود از اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
6020 / 6022 خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.