به گزارش ایرنا، این در حالیست که در دی ماه سال 92 برنامه ای با عنوان برنامه جامع کنترل کیفی هوای کلانشهر اصفهان تصویب و از ابتدای سال 93 در اصفهان اجرایی شد.
در این برنامه 38 اقدام اساسی در هشت محور دیده و برای هشت شهرستان و 40 نقطه شهری در استان برنامه ریزی شد و بیش از 30 دستگاه اجرایی و مدیریت شهری در آن نقش دارند.
بیشترین اقدامات این برنامه در محورهای حمل و نقل و مدیریت ترافیک، سوخت و بهینه سازی مصرف انرژی و منابع ثابت آلاینده پیش بینی شده است.
مهمترین اهداف این برنامه کاهش پایدار آلودگی هوا در اصفهان، کاهش روزهای ناسالم و افزایش تعداد روزهای سالم است.
اجرای این طرح در سه دوره ۱۰ ساله، پنج ساله و 2 ساله پیش بینی شد که بنا به اذعان مسئولان استان در مدت 2 سال اجرای این برنامه تعداد روزهای ناسالم هوا بسیار کاهش یافت.
این مطالب شرح حال برنامه ای است که قرار بود نوید بخش روزهای سالم بسیاری در سالهای قبل و آینده برای کلانشهر اصفهان باشد.
با این وجود اصفهان در سال گذشته 55 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس، سه روز هوای ناسالم برای عموم و تنها 239 روز هوای سالم را تجربه کرد و بنا به اذعان کارشناسان مرکز پایش کنترل کیفی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان سال گذشته هفت روز هوای اصفهان پاک بوده است.
با وجود ادعاهای صورت گرفته در کنترل آلایندگی بخش های حمل و نقل، سوخت و صنایع ، امسال نیز در این مدت 10 ماه اصفهان همچنان روزهای آلوده بسیاری را پشت سر گذاشته است.
بنا بر گفته رئیس آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در مدت 10 ماه امسال، اصفهان یک روز بسیار ناسالم ، 6 روز ناسالم برای عموم و 67 روز ناسالم برای گروه های حساس را پشت سرگذاشته است.
بابک صادقیان افزود: در این مدت 229 روز، هوای اصفهان سالم بوده و هیچ روزی اصفهانی ها هوای پاک را استشمام نکردند.
امروز نیز در پنجمین روز بهمن ماه میانگین شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و افراد بیمار قرار دارد.
غلظت آلاینده ها در ایستگاه خیابان استانداری 122، میدان احمد آباد 106، بلوار دانشگاه 109، خیابان پروین 100، بزرگراه خرازی 116، خیابان رودکی 104 و چهارباغ خواجو 112 (AQI) اعلام شده است.
همچنین کیفیت هوا در خمینی شهر 112، سجزی 103، مبارکه 109 و نجف آباد 100سگزی (AQI) گزارش شده است.
با توجه به وضعیت نامناسب هوا به لحاظ غلظت آلاینده ها و استمرار روزهای آلوده می طلبد که متولیان و مسئولان استان در برنامه کنترل کیفی هوای کلانشهر اصفهان بازنگری داشته باشند تا که شاید نواقص این برنامه و علت بی تاثیری آن بر روی آلودگی هوا مشخص و راهکار موثری برای آن اندیشیده شود.
گ/6994 خبرنگار:آرزو فلاح - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.