'عباس شاه میرزایی' روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: علت ابتلای دام ها به بیماری تب برفکی رعایت نکردن مسائل بهداشتی و قرنطینه نکردن محل نگهداری یک راس گاو در جوار محل نگهداری گوسفندان بود.
وی افزود:گروهی از سوی دامپزشکی به روستای برزآباد اعزام شدند و در کنار آموزش مسائل بهداشتی مرتبط به دامدار، نسبت به توزیع مواد ضد عفونی برای از بین بردن ویروس اقدام و نمونه های بافتی از دام های آلوده برای ارسال به شبکه دامپزشکی استان اصفهان تهیه کردند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشان با اشاره به واکسینه شدن نزدیک به 80 هزار راس گوسفند و بز از ابتدای سال جاری تاکنون در شهرستان کاشان گفت: سه هزار و 700 راس گوسفند و بز از جمله در برابر بیماری شاربن واکسینه شدند و واکسن آبله به 45 هزار راس گوسفند و بز تزریق شد.
او عنوان کرد: همچنین تزریق واکسن هاری به 800 قلاده سگ توسط گروه مبارزه با بیماری های دامی شبکه دامپزشکی کاشان از ابتدای سال جاری تا کنون صورت گرفته است.
شاه میرزایی همچنین تصریح کرد: پرداخت نشدن هزینه ها به دامداران توسط شرکت های بیمه ای در سال های گذشته موجب شده تا بیشتر دام ها زیر پوشش بیمه ای قرار نداشته باشند و این شرایط خسارت های جبران ناپذیری را به دامداران منطقه وارد می کند.
به گزارش ایرنا، تب برفکی نوعی بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که از آن به عنوان طاعون صنعت دامداری نام برده می‌شود.
قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسائل نقلیه، پوشاک آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی می توانند موجب گسترش ویروس تب برفکی ‌شوند.
حیوانات زوج سم مانند گاو، گاو میش، گوسفند، بز، خوک، گوزن و آهو نسبت به بیماری تب برفکی حساس هستند اما ابتلای گونه هایی مانند موش و مرغ خانگی و حتی انسان به این بیماری بعید بوده و به ندرت دیده شده است.
کنترل بیماری با انجام واکسیناسیون، مراقبت شدید، جلوگیری از نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا و گاهی معدوم کردن دام ها امکان پذیر می باشد.
110 هزار راس دام سبک و 6 هزار راس دام سنگین در شهرستان کاشان وجود دارد.
شهرستان کاشان با جمعیت نزدیک به 365 هزار نفر در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
خبرنگار: یوسف صائب ** انتشار دهنده: محمد ملا حمزه زاده
6136/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.