فرزانه یسلیانی رئیس اداره بهزیستی فریدن روزیکشنبه به ایرنا گفت: در این طرح که در بازه زمانی مهرتا دی امسال اجرا شد، دانش آموزان پایه دهم و یازدهم 12 دبیرستان و هنرستان دخترانه و پسرانه از آموزش های مفید در زمینه آگاهی و پیشگیری از معلولیت بهرمند شدند.
وی افزود: این مجموعه آگاه سازی شامل مشاوره ژنتیک ، پیشگیری از حوادث، پیشگیری از معلولیت های بینایی و شنوایی ، پیشگیری از بیماری های عضلانی – اسکلتی و مراقبت های دوران بارداری و عقب ماندگی ذهنی بود.
یسلیانی آگاه سازی ، حساس سازی جوانان قبل از ازدواج ، پیشگیری از ازدواج های پر خطر به علت بیماری های ژنتیک ، فرهنگ سازی برای کاهش ازدواج پرخطر فامیلی، شناسایی افراد در معرض خطر و ترغیب و تشویق آن ها برای انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و فرهنگ سازی انجام مشاوره ژنتیک برای خانواده هایی که دارای معلول هستند را از اهداف این طرح برشمرد.
رئیس بهزیستی فریدن هم چنین از اجرای طرح پرسشگری ژنتیک در این شهرستان خبر داد و افزود: این طرح از سال گذشته به صورت پایلوت در پنج شهرستان استان آغاز شده و فریدن در این حوزه پیشتازبوده است.
یسلیانی افزود: در راستای کاهش بروز معلولیت ها و نیز پیشگیری از اختلالات ژنتیکی و مادر زادی در زوج های در شرف ازدواج و نیز در زنانی که قصد بارداری و یا بررسی وضعیت جنین دارند، انجام می شود.
رئیس اداره بهزیستی فریدن با بیان اینکه غربال اولیه پیش از ازدواج ضروری است، افزود: در مرحله نخست؛ فرایند مصاحبه با کلیه مراجعان انجام می شود وسپس افراد در صورت تشخیص ازدواج پر خطر و یا تهدید سلامت جنین به مرکز مشاوره ژنتیک تخصصی ارجاع داده می شوند.
وی افزود: تمامی این مراحل به صورت رایگان انجام می شود و در صورتی که زوج با فرم ارجاع بهزیستی به مراکز مشاوره ارجاع داده شود به صورت رایگان در مراکز تخصصی مشاوره ژنتیک ویزیت می شود.
رئیس اداره بهزیستی فریدن اضافه کرد: بعد از این آزمایش ساده، فقط گروهی که به آن ها مشکوک هستند می‌بایست تحت آزمایش ژنتیک قرار گیرند و لزومی به تجویز آزمایش ژنتیک برای همه افراد نیست.
به گزارش ایرنا؛ مشاوره ژنتیک شاخه‌ای از ژنتیک پزشکی است که به بررسی احتمال بروز بیماری‌های ژنتیکی در افراد می‌پردازد.
کلیه افرادی که قصد ازدواج به ویژه ازدواج فامیلی را دارند و در خانواده آنها سابقه ابتلا به بیماری های ارثی وجود دارد و نیز کسانی که در انتظار فرزند هستند و یا نگران تکرار یک بیماری ارثی در خانواده هستند، ضروری است به مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.
طرح غربالگری مشاوره ژنتیک 'پیش از ازدواج' و 'بارداری' در اداره بهزیستی شهرستان فریدن ، روزهای دوشنبه و
پنجشنبه از ساعت 8 الی 14 انجام می شود.
هم اینک هزار و 500 نفر معلول در شهرستان فریدن از خدمات مستمر و غیر مستمر سازمان بهزیستی بهره مند هستند.
فریدن با جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
ت9861/ 6022 خبرنگار: فاطمه زمانی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.