به گزارش ایرنا، مصطفی رناسی عصر چهارشنبه در همایش ' چالش های اقتصاد ایران در مسیر توسعه پایدار'، افزود: اما سیاست اخذ مالیات از تولیدکنندگان و صنعتگران، تولید داخلی را ضعیف می کند و این امر از مهار پایدار تورم جلوگیری می کند.
وی اضافه کرد: افزایش واردات برای مهار تورم به مهار پایدار نمی انجامد فقط تولید داخلی را ضعیف می کند.
رناسی همچنین گفت : بین سال های 70 تا 95 قیمت کالاهای وارداتی 40 برابر شده و تورم 84 درصد شده در حالیکه افزایش تحت تولید داخل، 81 برابر بوده است.
وی افزود: گفته می شود در کشور دستمزد کارگرها پایین است اما در این مدت نیز دستمزد کارگر 160 برابر شده است.
نایب رئیس اتاق بارگانی اصفهان اضافه کرد: قیمت ارز در کشور ما در این مدت 26 برابر شده، مسیر کشور به سوی واردات است و این امر تولید را با مشکل مواجه کرده است.
رناسی خاطرنشان کرد: دلارهای حاصل از فروش نفت نباید برای کالاهای مصرفی هزینه شود بلکه باید برای سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها به کار گرفته شود.
وی افزود: دولت باید مدیریت این شرایط و ایجاد توازن بین واردات و صادرات را در دست بگیرد ؛ خوشحال کردن مردم در کوتاه مدت جوابگو نیست باید برای خوشحالی مردم در طولانی مدت چاره ای اندیشیده شود و این موضوع نیازمند اتخاذ سیاست ها و تدابیر طولانی مدت است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد نیز در این همایش گفت: نحوه عملکرد دولت ها در گذشته پشت به تولید بوده است به این صورت که با افزایش مالیات ،تولید با مشکل مواجه شده است.
سید محمد بحرینیان افزود: تامین مالی باید از طریق وضع مالیات بر خدمات و کالاهای لوکس انجام بگیرد نه تولید و صنعت.
وی اضافه کرد: اقتصاد هر کشوری بر پایه توجه به صنعت و تولید داخلی آن کشور بنا نهاده می شود و در همه کشورها به این موضوع واقفند که اگر شرکتی مانند شرکت ارج بمیرد فقط یک شرکت از بین نرفته است بلکه دانش فنی انباشته در طول سال های بسیار از بین رفته است پس باید از شکست اینگونه واحدهای تولیدی جلوگیری کرد.
و گفت: در کشورهای پیشرفته مانند کره هرگز بازده دارایی های بنگاه های تولیدی از بازده دارایی های واسطه گری های مالی و بخش های غیر مولد کمتر نمی شود.
بحرینیان افزود: این در حالیست که در کشور ما میزان سود پرداختی به سپرده گذاران در کل نظام بانکی از 2.3 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 87 به 9.7 در صد در سال 94، رسیده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: اگر سیاست و تصمیمی نیز برای بهبود اوضاع و خوشحالی مردم و تولیدکنندگان داخلی گرفته می شود، کوتاه مدت است و نگاه بلند مدت به آن وجود ندارد.
بحرینیان گفت: با وجود تورم و پایین بودن رشد اقتصادی، سرمایه به سمت املاک و مستغلات سوق می یابد.
بحرینیان یادآوری کرد: در چهار سال گذشته شورای عالی صادرات تشکیل نشده در حالیکه به تشکیل جلسات این شورا به صورت ماهانه و یا کمتر از یک ماه نیاز است.
وی افزود: در کشورهای پیشرفت اصل بر ' انتخاب و تمرکز' است در حالیکه در کشور ما بر اتفاق و تصادف پایه گذاری شده است.
وی بیان کرد: دولت باید به فکر استفاده از نیروی کارآفرین نوآور باشد و برای 'سازماندهی' تلاش کند زیرا سازماندهی در کشور ما جایگاه خاصی ندارد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد افزود: به طور مثال در کشور ما سه هزار شرکت دانش بنیان وجود دارد اما زیرساخت های صنعتی آن، تجاری سازی صنعتی و سازمان دهی صنعتی آن شکل نگرفته بنابراین از همه ظرفیت این شرکت ها استفاده نمی شود و بسیاری از آن ها به مرحله تولید و شکوفایی اقتصادی نمی رسند.
وی گفت: صنعت فولاد باید در خدمت دیگر صنایع و تولید داخلی قرار بگیرد نه اینکه به دنبال صادرات و رکورد زنی باشد.
بحرینیان افزود: به عنوان مثال، کشور کره صنعت فولاد را در کشورش راه انداخت اما در خدمت تولید داخل به همین دلیل کار خود را با تولید ورق فولادی شروع کرد و ادامه داد اما کشور ما با تولید تیرآهن و همین امر باعث شد که ما هنوز از عربستان برای تولیدات داخلی مانند ماشین لباسشویی و غیره، ورق فولادی وارد می کنیم.
وی همچنین گفت: تولید ماشین آلات صنعتی آنطور که باید در اقتصاد ما به آن توجهی نشد در حالیکه این نوع تولید پایه و اساس توسعه است زیرا رشد و در پی آن افزایش تقاضا را به دنبال دارد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد اضافه کرد: توسعه ساخت و تولید ماشین آلات صنعتی، توسعه دیگر صنایع را نیز به دنبال دارد زیرا پس از تولید آن باید برایش بازار ایجاد کرد در این بازار دیگر صنایع نیز برای بهره برداری شکل می گیرند.
همایش چالش های اقتصاد ایران در مسیر توسعه پایدار با حضور از کارشناسان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی به منظور تبادل نظر در باره وضعیت اقتصادی کشور در محل اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
ت/7153 / 6022 خبرنگار: هُدا استکی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.