به گزارش ایرنا، اسفندیار تاجمیری روز چهارشنبه در جلسه هماهنگی اجرای طرح بیوگاز شهرستان برخوارافزود: باتوجه به افزایش روزافزون پسماند ها، ساخت نیروگاه بیوگاز برای تولید گاز و بهره برداری از پسماند های حیوانی ضروری است.
وی با بیان اینکه روزانه 500 تن کود از واحدهای دامپروری شهرستان برخوار تولید می شود، افزود: تولید انرژی تجدید شونده، افزایش کیفیت هوا ،‌محیط بهداشتی سالم ،‌کاهش بوهای نامطبوع و جلوگیری از آلودگی خاک و آب از مهمترین فواید اجرای طرح بیوگاز محسوب می شود.
تاجمیری با بیان اینکه این طرح از نظر اقتصادی و حل مشکلات زیست محیطی دامداری ها از اهمیت بالایی برخوردار است، خواستار توجه اعضا شرکت تعاونی ها و همکاری و تسریع دستگاه های اجرایی در تمهید مقدمات و اجرای این طرح شد.
وی با اشاره به موقعیت ارتباطی و اقتصادی برخوار، از دامپروری این شهرستان به عنوان یکی از مزیت های نسبی آن نام برد و اظهار کرد: ‌65 واحد صنعتی و نیمه صنعتی و 700 واحد کوچک سنتی در شهرستان فعالیت دارند که در زمینه زیست محیطی با ملاحظاتی روبه رو هستند.
بیش از 82 هزار هزار و پانصد راس دام سبک و سنگین در شهرستان برخوار وجود دارد.
بیوگاز از فرایند تخمیر پسماند خانگی و ضایعات کشاورزی و جنگل ها و صنایع به دست می آید و هم اکنون استحصال از این گاز به روش علمی در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه جدی قرار گرفته است.
استفاده از بیوگاز به دلیل حفاظت از محیط زیست و همچنین صرفه اقتصادی هم اکنون در دنیای صنعتی مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته و رویکرد نو به تجدیدپذیری انرژی است.
اگر چه ایران در قرن شانزدهم میلادی و توسط شیخ بهایی جزو پیشروترین کشورهای جهان در استحصال از بیوگاز بود، اما اکنون و با روش صنعتی سازی، استفده از بیوگاز در ایران به روش جدید، با احداث کارخانه هاضم دوباره احیا شده است.
براساس انجمن بیوگاز اروپا، تا پایان سال 2013 در حدود 14 هزار و 563 کارخانه تولید بیوگاز در اروپا مشغول به فعالیت بودند که قابلیت تولید 7 هزار و 857 مگاوات برق را داشتند. این کارخانه ها در اغلب کشورهای اروپایی احداث شده است و همه کشورهای اروپایی در حال حاضر از بیوگاز به عنوان یک منبع انرژی در حال استفاده هستند.
شهرستان برخوار به مرکزیت دولت آباد بابیش از 120 هزار نفر جمعیت در 10 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
ت 7131 / م ط / 7150 /
دریافت کننده : علی نعمانی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.