به گزارش ایرنا، تا لحظه مخابره خبر بر اساس اطلاعات مندرج در پایگاه اینترنتی سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان، وضعیت کیفی هوای شهر اصفهان در 24 ساعت منتهی به ساعت 12 صبح روز شنبه نهم دی ماه در ایستگاه های مراقبت دائم بر حسب شاخص کیفی هوا به 165 (AQI) و وضعیت قرمز رسید.
اما بر اساس اطلاعات مندرج در پایگاه اینترنتی مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای شهر اصفهان در لحظه مخابره خبر، شاخص کیفی هوا در 24 ساعت گذشته در آستانه 200 (AQI) و وضعیت بنفش ( بسیار ناسالم) قرار گرفته است.
این مرکز پایش زیر نظر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان است.
همچنین بر اساس اطلاعات مندرج در پایگاه اینترنتی اداره کل هواشناسی استان اصفهان، شاخص کیفی هوا در پایگاه سنجش این اداره کل در محل باغ غدیر اصفهان 203 (AQI) و در وضعیت بنفش قرار دارد.
در سامانه هواشناسی اصفهان تاکید شده است که این اطلاعات فقط مربوط به منطقه باغ غدیر اصفهان است و همه شهر را شامل نمی شود.
در این میان، بسیاری از شبکه های اجتماعی علاوه بر استناد به اطلاعات شاخص کیفی سازمان حفاظت محیط زیست، اطلاعات سایر منابع مذکور مانند هواشناسی و شهرداری اصفهان را نیز ملاک اعلام میزان آلودگی هوا قرار می دهند و همین امر باعث ایجاد سئوال های فراوان در اذهان مردم بویژه درباره تفاوت اعداد شده است.
سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این اعلام کرده است که این سازمان، تنها منابع رسمی و قانونی برای اعلام شاخص کیفی هوا است و اطلاعات سایر نهادها، فقط مربوط به نقطه ای خاص از شهر یا موارد دیگر است که نمی توان آنها را بعنوان شاخص کلی کیفی برای یک شهر مانند اصفهان اعلام کرد.
مدیر روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت که ایستگاه های سنجش شاخص کیفی هوای این سازمان بر اساس ضوابط علمی تعیین شده و کار می کنند و نتایج آن بر اساس ثبات و میانگین 24 ساعته اعلام می شود.
سید مصطفی قادریان افزود: تنها مرجع قانونی اعلام کیفیت هوا، سازمان حفاظت محیط زیست است هرچند در وظایف نهادی مانند شهرداری آمده که پایش شهری را جزو تکالیف خود داشته باشد.
وی اظهار کرد: لازم است رسانه ها و شبکه های اجتماعی به این موارد و تفاوت منابع اعلام کننده شاخص کیفی هوا توجه کنند.
بر اساس شاخص آلودگی هوا، این شاخص از 0 تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم، 301 تا 500 خطرناک است.
گ/3011 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.