به گزارش ایرنا، میانگین شاخص کیفی هوای این کلان شهر بنابر اعلام ایستگاه های مراقبت دائم بر حسب شاخص کیفی هوا صبح روز دوشنبه عدد 118 (AQI) را نشان می دهد.
بر این اساس غلظت آلاینده ها در ایستگاه میدان امام حسین 134، بزرگراه خرازی 106، چهارباغ خواجو 128، میدان احمد آباد 128، بلوار دانشگاه 121، خیابان پروین 106 و خیابان رودکی 105 (AQI) اعلام شده است.
همچنین کیفیت هوا در خمینی شهر 130، مبارکه 52، کاشان 92 و سگزی 72 (AQI) گزارش شده است.
شاخص آلودگی هوا از0 تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس،151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم و 301 تا 500 خطرناک است.
کیفیت هوای کلانشهر اصفهان امسال نیز در فصل پاییز همانند سال های گذشته روزهای آلوده بسیاری را سپری کرد بطوریکه تنها در آذر ماه 16 روز هوای اصفهان آلوده و ناسالم بود.
پایداری جوی ناشی از وارونگی دمایی، یکی از مهمترین علل افزایش غلظت آلودگی هوا به خصوص در کلان شهرها از جمله اصفهان است.
وارونگی دما یا 'اینورژن' به حالت برعکس شدن حالت دمای لایه‌ ای از هوا در قسمتی از جو زمین و در مقایسه با شرایط طبیعی آن گفته می ‌شود.
دمای هوای پیرامون زمین که با افزایش ارتفاع از سطح کاهش می‌ یابد اما گاهی تحت تأثیر شرایط طبیعی و غیرطبیعی، لایه‌ای از هوای گرم بر روی بخشی از هوای مجاور زمین تشکیل می‌شود و مانع جریان عادی و عمودی هوا می‌ شود.
با وقوع اینورژن، گازها و ذرات معلق حاصل از مصرف مقدار زیادی انرژی در مراکز شهری و صنعتی که در شرایط عادی وارد هوا شده اند و در زیر لایه هوای گرم محبوس و در ارتفاعات پایین و نزدیک به زمین متراکم و متراکم ‌تر می‌ شود.
اینورژن یک پدیده طبیعی است و مانع تخلیه آلاینده‌ها می‌شود اما در واقع این منابع آلاینده هستند که آلودگی شدید شهرها را در کنار این پدیده طبیعی رقم می‌ زنند.
با توجه به آلایندگی صنایع، خودروها و دیگر منابع آلاینده در شهرهای صنعتی همانند اصفهان باید در زمان وقوع پدیده اینورژن تمرکز خود را بر کاهش منابع آلاینده متمرکز کنیم و با اجرای طرح هایی به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم.
از سوی دیگر باتوجه به تردد روزانه یک میلیون خودرو در اصفهان که ۶۰ تا ۷۰ درصد سواری و تک سرنشین هستند باید تدابیری اندیشیده شود که فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به منظور سلامتی عموم مردم در جامعه نهادینه و ترویج شود که این امر نیازمند همراهی بیشتر ارگان ‌هایی از جمله شهرداری در زمینه گسترش حمل و نقل عمومی، تعمیر خودروهای عمومی دودزا و اصلاح زیرساخت‌ های لازم برای تعویض خودروهای فرسوده است.
شدت و غلظت آلودگی هوای کلانشهر اصفهان در سال های اخیر موجب شد تا مسئولان استان به تهیه، تدوین و در نهایت اجرای طرحی با عنوان برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در سال 92 اقدام کنند.
برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در دی ماه سال 92 تصویب و از ابتدای سال 93 در اصفهان اجرایی شد.
در این برنامه 38 اقدام اساسی در هشت محور دیده و برای هشت شهرستان و 40 نقطه شهری در استان برنامه ریزی شد و بیش از 30 دستگاه اجرایی و مدیریت شهری در آن نقش دارند.
بیشترین اقدام های این برنامه در محورهای حمل و نقل و مدیریت ترافیک، سوخت و بهینه سازی مصرف انرژی و منابع ثابت آلاینده پیش بینی شده است.
مهمترین اهداف این برنامه کاهش پایدار آلودگی هوا در اصفهان، کاهش روزهای ناسالم و افزایش تعداد روزهای سالم است.
اجرای این طرح در سه دوره ۱۰ ساله، پنج ساله و 2 ساله پیش بینی شد که بنابه اذعان مسئولان استان اصفهان در طی چهار سال اجرای این برنامه تعداد روزهای ناسالم هوا کاهش یافته است.
با این وجود با بررسی شرایط هوای اصفهان در سال های اخیر کماکان نفس اصفهان در بسیاری از روزهای پاییز به شماره افتاد و می طلبد که مسئولان ذیربط در این راستا تمهیدات لازم را بیاندیشند.
کارشناسان بهداشتی در این شرایط توصیه می کنند که از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود خودداری شود.
به کلیه شهروندان توصیه می شود تا حد امکان از خروج غیر ضروری ازمنزل و تردد بی مورد در معابر شهری خودداری کرده و سفرهای غیر ضروری در سطح شهر را حذف کنند.
به بیماران قلبی، تنفسی و مبتلایان به آسم توصیه می شود در فضاهای باز فعالیت نکنند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری کرده و در منزل استراحت کنند.
ت/6994/ 6022 خبرنگار:آرزو فلاح - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.