به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی وزارت نیرو، « رضا اردکانیان» در سیزدهمین جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود در حضور استانداران اصفهان، یزد، چهارمحال و بختیاری و نمایندگان کشاورزان، وزارت صنایع و سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در سال‌های ترسالی ‌باید به عوامل و فاکتورهایی چون افزایش بهره ‌وری و راندمان آب در بخش ‌های مختلف نهایت توجه را می‌ کردیم تا امروز به وضعیت کنونی کم آبی دچار نشویم.
وی افزود: به همین خاطر وضعیت کنونی پیش آمده برآیند خطای همه ما در جایگاه‌ های مختلف است و به همین خاطر نباید کس خاصی را مقصر این وضعیت جلوه داد.
وزیر نیرو ادامه داد: در این شرایط نیز منطقی نیست که در زمان خشکسالی نیز تنها یک بخش را در مضیقه قرار دهیم و سایر بخش ‌ها را رها کنیم.
وی تأکید کرد: وزارت نیرو بر آن است تا در حوضه آبریز زاینده رود که از جمله حوضه‌های آبریز قدیمی کشور است بتواند با همکاری و هماهنگی کلیه ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان در استان‌ های واقع شده در این حوضه آبریز، الگویی را برای چیرگی بر چالش کم آبی و بحران آب طراحی کند.
اردکانیان خاطرنشان کرد: تاکنون وضعیت طبیعی و موقعیت به نسبت مناسب اقتصاد کشور به ما اجازه داده تا کمتر با مشکلات بنیادی کشور از جمله بخش آب درگیر شویم اما امروز دیگر نه از آن وضعیت طبیعی و ترسالی‌های متعدد در کشور خبری هست و نه آن درآمدهای بی حد و حصر نفتی بنابراین باید با همدلی و تلاش مضاعف در پی حل مسائل این بخش و سایر بخش ‌های اساسی کشور بود.
وی اضافه کرد: وظیفه وزارت نیرو ارائه آمار و اطلاعات شفاف در حوضه آبریز است تا بتوان از طریق این اطلاعات به اجماعی در خصوص تدوین یک مدل اجرایی مناسب در مقیاس استانی و حوضه آبریز به طور کلی رسید.
وزیر نیرو ، استفاده از پساب و بازچرخانی آب در بخش‌های صنعتی و کشاورزی را در حل بحران آب در این حوضه آبریز بسیار موثر دانست و افزود: استفاده از این فرآیند می تواند مشکلات این حوضه را کاهش دهد.
اینده‌رود یا زنده‌رود به معنی رود زندگی‌بخش، بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه های اخیر به علت خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رود خانه فصلی تبدیل شده و در محل پائین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشورمان در سال 1349 بهره برداری شد؛ این سد قوسی شکل در 110 کیلومتری غرب اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود قرار دارد، سد قوسی زاینده رود، سد تنظیمی، نیروگاه، ایستگاه، پمپاژ اصلی، ایستگاه پمپاژ تکمیلی و حوضه آبریز از جمله تاسیسات این مجموعه به شمار می رود.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.