به گزارش ایرنا، پروفسور 'فرانسوا ویالا ' روز شنبه در اولین گنگره بین المللی حقوق سلامت ' حقوق متقابل پزشک و بیمار' افزود: در قوانین و مقررات کشور فرانسه حق تصمیم گیری و رضایت بیمار به رسمیت شناخته شده است.
وی با بیان اینکه حفظ کرامت انسانی منشاء این حق است گفت: مقررات و متون حقوقی فرانسه نشان می دهد که بیمار حق پذیرش یا عدم پذیرش درمان را دارد.
پروفسور ویالا با بیان اینکه بدون رضایت بیمار هیچ گونه عمل پزشکی انجام نمی شود گفت: حتی اگر بیمار در شرایط خطرناک باشد، از منظر حقوقی این حق برای او پذیرفته شده است و این رضایت در هر مرحله ای از عمل می تواند پس گرفته شود.
به گفته این دکترای حقوق سلامت، رویکرد حقوقی کشور فرانسه مبتنی بر به رسمیت شناختن استقلال فردی بیمار است .
وی با بیان اینکه استقلال فردی بیمار در قانون فرانسه مبنای عمل قرار گرفته است افزود: پس گرفتن رضایت بیمار هم مبتنی بر استقلال است و استقلال هم مبتنی بر کرامت انسانی است.
استاد دانشگاه مونپلیه فرانسه با بیان اینکه حتی نسخه نوشتن پزشک هم یک نوع عمل پزشکی محسوب می شود گفت:اطلاعات و رضایت بیمار برای انجام عمل پزشکی مرتبط با حق بیمار، پزشک و شهروندان است.
وی با بیان اینکه کار پزشک مراقبت از بیمار است افزود: مراقبت از بیمار در درجه اول نیازمند آشنایی با وظایف و داشتن تخصص و تکنیک است.
وی با بیان اینکه در قوانین و مقررات کشور فرانسه مسئولیت اثبات ارائه اطلاعات کامل در مورد وضعیت به بیمار بر عهده پزشک است اظهار کرد: ارائه اطلاعات به بیمار به صورت شفاهی انجام می شود.
وی با بیان اینکه در حقوق فرانسه دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد گفت: یک دیدگاه از نظر حقوق قراردادها و تعهدات و دیدگاه دیگر از نظر غیر حقوقی به این موضوع پرداخته است.
استاد دانشگاه مونپلیه فرانسه گفت: رویکرد اول به این نکته اذعان دارد که ( بیمار) آن کسی که تعهد می دهد باید از روی اراده رضایت دهد.
وی افزود: پزشک باید به زبان ساده برای بیمار صحبت کند بطوریکه برای همه افراد قابل فهم باشد
ویالا با اشاره به رویکرد دوم در این زمینه گفت: رضایت مبتنی بر اراده نیست و ممکن است بیمار در شرایط عادی وجود نداشته باشد .
اولین کنگره بین المللی حقوق سلامت با تاکید بر حقوق متقابل پزشک و بیمار ' صبح روز شنبه با حضور معاون حقوقی رئیس جمهوری ، معاون حقوق بشر وزیر دادگستری و استاندار اصفهان در دانشگاه خوراسگان اصفهان برگزار آغاز شد.
در این کنگره کارشناسان حقوق سلامت از ایران همراه با کارشناسانی از کشورهای سوئیس، لبنان، فرانسه، قزاقستان و کانادا حضور دارند و درباره حقوق متقابل پزشک و بیمار تبادل نظر می کنند.
این کنگره به مدت 2 روز به میزبانی دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار می شود.
ت 7150 / 6022 خبرنگار: علی نعمانی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.