به گزارش ایرنا، قدرت الله نوروزی روز پنجشنبه در هفتمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری که در بنای تاریخی کارخانه ریسباف اصفهان برگزارشد، افزود: این ساختمان بخشی از میراث نه چندان دور اصفهان محسوب می شود و چنانچه به مدیریت شهری واگذار شود، آن را بر اساس طرحی مناسب به مرکز خدمت رسانی تبدیل خواهیم کرد.
وی فراهم کردن زمینه بهبود زندگی مردم را از اهداف برگزاری کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری بیان کرد و افزود: ارائه راهکارها برای توسعه پایدار و عمران شهری در این کنفرانس، نوعی خدمت رسانی به عموم شهروندان بویژه دانشجویان هنر و معماری، شهرسازی و دوستداران موزه است.
نوروزی با بیان اینکه در دنیای پیشرفته، رشد سریع و بی رویه شهرها تبعات اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی دارد گفت: امروزه شهرها به عامل اصلی ناپایداری ها تبدیل شده اند و آینده بشریت را با خطر مواجه کرده است.
وی با تاکید بر اینکه با تحقق توسعه پایدار، این نابسامانی ها سامان می پذیرد، گفت: برخی توسعه پایدار را تامین نیازهای نسل فعلی و نسل آینده تعریف کرده اند اما در واقع توسعه پایدار نباید مانع تامین نیازهای آیندگان شود.
شهردار اصفهان با بیان اینکه توسعه پایدار باید باعث ارتقا زندگی شهروندان شود افزود: توسعه پایدار باید ضمن حفظ حقوق شهروندان، در همه زمینه ها از جمله محیط زیست، اقتصادی و اجتماعی تحقق پیدا کند.
وی با بیان اینکه توسعه پایدار باید موجب ارتقای کیفیت زندگی شهروندان شود گفت: توسعه پایدار باید در همه زمینه ها از جمله محیط زیست، اجتماعی و حتی کالبدی ادامه یابد تا شهرها از گزند آفات در امان باشند.
نوروزی بر لزوم استفاده از منابع تجدید پذیر و پاک در توسعه پایدار شهرها تاکید کرد و افزود: استفاده از منابعی همچون انرژی های جدید و پاک خورشیدی و بهره مندی از فناوری های نوین می تواند مورد استفاده توسعه پایدار محیط زیست قرار گیرد.
وی گفت: در توسعه پایدار نباید از مسائل اجتماعی و اقتصادی دور شد، بلکه ریشه کن کردن فقر، تغییر ساختارهای الگوی درآمدی، توزیع ثروت در جامعه و ایجاد برابری در بهره مندی از امکانات بدون توسعه اقتصادی ممکن نیست.
نوروزی با تاکید بر اینکه داشتن جامعه آرام، ایمن و سالم به همراه تامین آسایش و امنیت بدون توسعه پایدار ممکن نیست، تصریح کرد: برای دستیابی به این مهم باید با توجه به توسعه اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی و کالبدی ایجاد تعامل بین همه دستگاههای مربوطه را مدنظر قرار داد .
وی با بیان اینکه شهروندان و دولت از حقوق متقابل برخوردارند، اضافه کرد: بنابراین در توسعه پایدار باید زیرساخت ها و خدمات شهری و بهره مندی شهروندان از رفاه مورد توجه قرار گیرد.
شهردار اصفهان با بیان اینکه توسعه پایدار شهری و پایداری شهری باهم متفاوت است گفت: در واقع توسعه پایدار شهری فرآیندی است که طی آن منجر به پایداری می شود اما پایداری شهری وضعیتی است که در طول زمان تداوم می یابد.
نوروزی گفت: وضعیتی که همواره تداوم یابد پایداری شهری است که برابری بین نسل ها در تمام اعصار را به همراه حفاظت از منابع طبیعی و زندگی در چارچوب طبیعت با استفاده حداقلی از منابع تجدید پذیر و بقای اقتصادی را تضمین می کند در صورتیکه توسعه پایدار شهری فرآیند توسعه شهر با کمترین میزان آسیب به محیط پیرامون است.
شهردار اصفهان ادامه داد: نتیجه توسعه پایدار شهری ارتقای کیفیت زندگی، حفظ محیط زیست و رعایت حقوق شهروندی است که در صورت تحقق، سرمایه ، عدالت اجتماعی و آرامش را برای شهروندان به ارمغان می آورد.
نوروزی با تاکید بر اینکه شاخص ترین معیار توسعه پایدار شهری بهره مندی از مزایای شهروندی است، گفت: اگر می خواهیم حقوق شهروندی اجرا شود باید برنامه ریزی جامع و فراگیر در فرآیند توسعه پایدار داشته باشیم تا حقوق اساسی اجتماعی، سیاسی و حقوق شهرسازی مردم تامین شود.
وی بر لزوم مشارکت شهروندان در توسعه شهری تاکید کرد و افزود: کشورهایی که مردم در توسعه شهری را دخیل کرده اند، توانستند موفق عمل کنند.
به گفته شهردار اصفهان، آلمان، ژاپن و کره جنوبی از جمله نمونه هایی هستند که از طریق رشد حقوق شهروندی به توسعه پایدار دست یافته اند.
وی با تاکید بر اینکه آگاهی مردم و بهره مندی از حقوق شهروندی بستر توسعه پایدار است، اضافه کرد: باید راه تفکر و اندیشیدن برای مردم باز شود و زمینه شکوفایی و خلاقیت فراهم شود و این مهم تنها با کمک مراکز آموزشی با اجرای برنامه های مناسب ارتقا آموزش سطح سواد مردم میسر است.
نوروزی با تاکید بر لزوم آموزش در این زمینه اظهار کرد: تنها با آموزش مهارت ها و توانایی های لازم برای مشارکت بدست می آید و از این طریق رفتارهای اجتماعی و اخلاقی و مسئولیت پذیری تقویت می شود.
شهردار اصفهان ریشه کن کردن فقر و بیکاری را راهی برای ارتقای توسعه پایدار شهری عنوان کرد.
وی بر اهمیت نقش رسانه ها، مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی و شهرداری ها و برگزاری اینگونه همایش ها در ارتقای دانش مردم تاکید کرد و افزود: لازم است در این زمینه، همه با اتحاد و همدلی حرکت کنیم تا به توسعه پایدار شهری برسیم.
در حاشیه این کنفرانس، نمایشگاه عکسی با موضوع تجارب بازآفرینی شهری نیز برپا شده است.
شرکت سهامی کارخانه ریسباف در سال 1311 با سه میلیون و 140 هزار ریال در سوی جنوب شرقی سی و سه پل اصفهان در محل باغ‌های اعتمادالدوله و حاتم بیگ که آن زمان محور هزارجریب نامیده می‌شد، در زمینی به مساحت 69 هزار مترمربع ساخته شد.
ریسباف را می‌توان دومین کارخانه ریسندگی اصفهان و نخستین محصول سرمایه جمعی مردم اصفهان نامید.
کارخانه صنعتی- تاریخی ریسباف اصفهان هشتم مردادماه سال ۱۳۸۱ به شماره ۶۰۱۸ در فهرست آثار ملی ثبت شد.
کارخانه ریسباف با 69 هزار مترمربع مساحت با ارزش دو هزار و 70 میلیارد ریال از سوی بانک ملی ایران به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد.
ت 7150 / 2093 ** خبرنگار: علی نعمانی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.