به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس جزییات طرح یک فوریتی اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را تصویب کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماده یک این طرح با 152 رای موافق، 41رای مخالف، 13 رای ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر مقرر کردند که اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند.
نمایندگان در تبصره ماده یک این طرح مقرر کردند که اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده 2 این طرح را با 156 رای موافق، 14 رای مخالف، 7 رای ممتنع از 226 نماینده حاضر تصویب کردند.
بر اساس این ماده، دبیرخانه دائمی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در مجلس در اجرای ماده 53 این قانون با امکانات موجود در مجلس مستقر می شود.
با تصویب نمایندگان، کمیسیون شوراهای مجلس موظف است آیین نامه ساختار متناسب را تدوین و به تصویب برساند و حداکثر ظرف مدت 6 ماه آن را تهیه کرده و به منظور تصویب در اختیار کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس قرار دهد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده 3 این طرح را نیز با 142 رای موافق، 35 رای مخالف، 10 رای ممتنع از 224 نماینده حاضر تصویب کردند.
مجلسی ها در این ماده مقرر کردند: هیات تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهر تهران، شهر ری و تجریش به عضویت و ریاست فرماندار تهران و عضویت یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می شود.
نمایندگان در بندی از این ماده تصویب کردند که هیات تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهرهای باقرشهر، کهریزک و حسن آباد فشاپویه به عضویت و ریاست فرماندار شهرستان ری و عضویت یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می شود.
بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، هیات تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهرهای اوشان، فشم، میگون، شمشک و لواسان به عضویت و ریاست فرماندار شهرستان شمیرانات و عضویت یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می شود.
نمایندگان مجلس در بند دیگری از ماده 3 این طرح مقرر کردند که هیات تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهرهای بومهن و پردیس به عضویت و ریاست فرماندار شهرستان پردیس و عضویت یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می شود.
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده 4این طرح را با 130 رای موافق، 30 رای مخالف،19 رای ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر تصویب کردند که بر اساس آن، این قانون از زمان برگزاری انتخابات دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا لازم الاجرا است.
به گزارش ایرنا، کلیات این طرح در جلسه چهارشنبه هشتم آذر ماه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
در استان اصفهان حدود هفت هزار نفر از هموطنان مسیحی ارمنی، حدود 2 هزار نفر از هموطنان کلیمی و حدود 150 نفر از همطونان زرتشتی ساکن هستند که بیشتر آنها در شهرستان اصفهان مقیم هستند.
سیام**9121**1336 / 2093 ** خبرنگار: سمیه لاری**انتشار:مهرنوش خانزائی ** بازنشر: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.