پیوند کبد عمل جراحی تعویض یک کبد بیمار (نارسا) با یک کبد سالم از شخص دیگر و یک روش درمانی برای درمان مرحله پایانی بیماری‌های کبدی و نارسایی حاد است. این عمل جراحی بسیار طاقت فرساست و حدود چهار تا ۱۸ ساعت با توجه به نتیجه به طول می‌انجامد.
مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی، درمانی الزهرا(س) اصفهان روز شنبه به ایرنا گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون که حدود 9 ماه نخست سال می شود 25 مورد اهدا و پیوند کبد در استان اصفهان داشتیم که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 10 مورد بوده است.
مریم خلیفه سلطانی با بیان اینکه مجموع اهدا و پیوند کبد در سال گذشته در استان 16 مورد بوده است، افزود: استان اصفهان، پیشرفت قابل ملاحظه ای در پیوند کبد داشته زیرا در سال های گذشته بیشتر موارد پیوند کبد از اصفهان به شیراز ارسال می شد اما در 2 سال گذشته بیشتر آنها در اصفهان انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: در مراسم بزرگداشت اهدای عضو (جشن نفس) که در تهران برگزار شد از دکتر بهنام صانعی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به نمایندگی از تیم پیوند اعضای مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان، بدلیل پیشرفت قابل توجه در پیوند کبد تجلیل شد.
چهاردهمین مراسم بزرگداشت اهدا عضو (جشن نفس) روز جمعه 10 آذر با حضور معاون رئیس جمهوری و سخنگوی دولت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسئولان، هنرمندان، ورزشکاران، خانواده های اهدا و دریافت کننده عضو و تیم های اهدای عضو کشور در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.
خلیفه سلطانی تصریح کرد: در زمان حاضر اگر اهدای عضو کبد از سوی افراد مرگ مغزی در اصفهان داشته باشیم، عمل جراحی پیوند آن به بیمار گیرنده در اصفهان انجام می شود مگر اینکه گیرنده مناسب در اصفهان نداشته باشیم که در این صورت، کبد اهدایی به شیراز ارسال می شود.
مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی، درمانی الزهرا(س) اصفهان گفت: در مجموع در سالجاری تا کنون 89 مورد اهدا و پیوند کلیه، 25 مورد اهدا و پیوند کبد و سه مورد اهدا و پیوند قلب در استان اصفهان داشتیم که تعداد معدودی از آنها از بیمارانی بوده که از استان های دیگر به اصفهان منتقل شده اند.
از ابتدای سالجاری تاکنون حدود 41 مورد اهدای عضو از سوی افراد مرگ مغزی در استان اصفهان صورت گرفته است.
سال گذشته در مجموع 36 مورد اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در استان اصفهان انجام شد.
اعضای قابل اهدای از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده و کلیه هاست.
علاوه براین، برخی از بافت های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غُضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.