حسن مرادی روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: بهزیستی گلپایگان با اجرای غربالگری بینایی و شنوایی سنجی کودکان زیر 6 سال، غربالگری 'اوتیسم' برای کودکان زیر سن دبستان و مشاوره ژنتیک برای کسانی که در شرف ازدواج هستند، با راه اندازی مراکز مورد نیاز، در راستای کاهش معلولیت در این شهرستان گام بر می دارد.
وی راه اندازی مرکز مشاوره ژنتیک در سال گذشته در مرکز شهید تندگویان بهزیستی گلپایگان را با هدف آگاه سازی جامعه از بیماری های ژنتیکی و پیشگیری از آن عنوان کرد کرد و گفت:در این مرکز به افرادی که در شرف ازدواج هستند و یا ازدواج کرده و یکسال از عقدشان می گذرد خدمات مشاوره ای رایگان می دهد.
مرادی افزود : مرکز 'اوتیسم' شهرستان گلپایگان نیز که سال گذشته به عنوان تنها مرکز 'اوتیسم' در غرب استان تاسیس شد، علاوه بر مراجعات بیماران این شهرستان، مراجعات بیماران 'اوتیسم' دیگر شهرستان های غرب استان را نیز پاسخگوست.
رئیس اداره بهزیستی گلپایگان همچنین مناسب سازی اماکن عمومی، ورودی پارک ها و خودرو مناسب سازی شده را از نیازهای معلولان در شهرستان گلپایگان در راستای تکریم و حضور بیشتر آنان در جامعه عنوان کرد.
مرادی خاطر نشان کرد:پیگیری برای خریداری یک دستگاه خودرو ' ون' مناسب سازی شده در حمل و نقل عمومی برای جابه جایی معلولان نیز با همکاری مسئولان و خیران در دستور کار بهزیستی گلپایگان قرار دارد.
رئیس اداره بهزیستی گلپایگان همچنین از ارائه خدمات پنج مرکز توانبخشی به معلولان و سالمندان دراین شهرستان خبر داد و گفت: این مراکز بصورت چهار مرکز روزانه و یک مرکز شبانه روزی شامل دو مرکز کم توان ذهنی بالای 14 سال حرفه آموزی به صورت مجرا ویژه دختران و پسران، یک مرکز توانبخشی زیر 14 سال پسران و دختران، یک مرکز'اوتیسم' و یک مرکز شبانه روزی سالمندان است.
وی هدف از فعال کردن این مراکز توانبخشی را ارتقای سطح توانایی ها و کسب مهارت حرفه ای افراد کم توان عنوان کرد و گفت:اکنون در شهرستان گلپایگان یکهزار و 800 پرونده برای معلولان این شهرستان در حوزه توابنخشی تشکیل شده است.
مرادی افزود: در این شهرستان حدود 600 نفر جسمی حرکتی، 150نفر با مشکلات نابینایی، 220 نفر ناشنوا و کم شنوا، 600 نفر معلول ذهنی و 320 نفر معلول اعصاب و روان زندگی می کنند.
رئیس اداره بهزیستی گلپایگان درادامه با اشاره به اینکه خدمات ارائه شده با توجه به شرایط معلولیت به مدجویان حوزه توابخشی این اداره ارائه می شود،گفت: این کمک ها جوابگوی نیاز کامل معلولان نیست و یاری بیشتر خیران و مسوولان برای خدمت رسانی بهتر اداره بهزیستی گلپایگان به معلولان و دیگر مدد جویان تحت حمایت این اداره را می طلبد.
شهرستان گلپایگان با سه شهر گلپایگان،گوگد و گلشهر و 52 روستا و آبادی و بیش از90 هزار جمعیت در 180 کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد.
ت/7138 / 6022 خبرنگار:محمد حسین توفیقی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.