اداره‌کل ارتباطات و اموربین‌الملل شهرداری اصفهان اعلام کرد: برخلاف برخی ادعاهای صورت گرفته، تخریب خانه تاریخی نائل هیچ ارتباطی با شهرداری اصفهان ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در هفته های گذشته، اخبار و گزارش هایی در خصوص تخریب خانه تاریخی نائل در اصفهان منتشر شد که در این اخبار، شهرداری اصفهان به تخریب این خانه متهم شده است.

اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در فضایی متفاوت نسبت به روندهای مرسوم، تصمیم گرفت به جای واکنش سریع نسبت به موضوع که معمولاً در قالب صدور جوابیه و تکذیبیه صورت‌می‌گیرد، به بررسی دقیق و همه جانبه موضوع بپردازد و سپس اطلاعیه‌ای در جهت تنویر افکار عمومی صادر کند.

اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در بخش نخست توضیحات خود آورده است: صیانت از هویت تاریخی اصفهان و پاسداری از اصفهان زیبا، تعهد مدیریت جدید شهری و شهردار اصفهان است، به همین سبب در اولین مواجهه با خبر تخریب، به دستور شهردار اصفهان به بررسی دقیق و میدانی موضوع پرداخته تا با این دستور مستقیم، در صورت وجود هرگونه نقش احتمالی شهرداری طبق ادعاهای صورت گرفته، تمام تلاش و اهتمام در زمینه برخورد با متخلفان، اصلاح روندهای معیوب و همچنین جبران اثر صورت گیرد. اکنون پس از حدود ده روز پیگیری با اطمینان کامل به همه شهروندان اعلام می نماییم که شهرداری اصفهان هیچ نقشی در این تخریب نداشته است و متاسفانه مدیران یکی از دستگاه های اجرایی بدون هیچگونه سندی بر اساس فرضیات و حدسیات خود، به انتشار این اخبار دست زده اند.

در ادامه این توضیحات آمده است؛ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در تاریخ 18 آبان ماه با تماس های اهالی محل مواجه شد که به ناایمن بودن و وجود ترک خوردگی زیاد در دیوار این خانه تاریخی و احتمال ریزش آن اعتراض کرده بودند. این درخواست با بازدید کارشناس و مدیر عملیاتی این سازمان همراه شد و نمایندگان سازمان آتش نشانی به همراه عوامل کنترل ساختمان منطقه 3 شهرداری اصفهان، نماینده برق منطقه ای و نماینده سازمان میراث فرهنگی در محل حضور یافته و بررسی های لازم را انجام دادند که طی صورتجلسه (واحد پیشگیری سازمان آتش نشانی اصفهان) این بنای تاریخی به منظور انجام اقدامات لازم در تاریخ 18 آبان ماه 96 به نماینده سازمان میراث فرهنگی تحویل شد. در جریان این بازدید، ترک خوردگی های عمیقی در دیوار ساختمان که مشرف به پیاده رو و معبر عمومی است، مشاهده شد که در این زمینه، هشدارهای ایمنی لازم در محل به ساکنین ارائه و نوار هشدار دهنده خطر در اطراف ساختمان نصب شد.

اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در ادامه بیان کرد: اهتمام شهرداری اصفهان حراست از بنای فوق بوده است و با وجود نامه نگاری اهالی محل و تماس های مکرر آنان مبنی بر نا امن بودن دیوارهای این ساختمان(در تاریخ 29 آبان ماه)، این موضوع به متولیان مربوطه انتقال داده شد.

اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به توضیحات معاون اداره کل میراث فرهنگی استان که یکی از نشانه های خود برای متهم کردن شهرداری را "ضبط مصالح و ابزارهای مرمتگران و توقف کار آن ها"  عنوان کرده آورده: این موضوع در درجه اول اعمال قانون ماموران شهرداری در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر بوده و به دلیل ناهماهنگی اداره کل مربوطه با شهرداری منطقه سه قبل از اقدام رخ داده است. بعد از این اعمال قانون، موضوع از طریق ارتباط بین دو اداره حل شده است.

 این اداره در پاسخ به این موضوع ادامه داد: در درجه دوم، ضبط مصالح و ابزارهای مرمتگران هیچ ارتباطی با تخریب بنا ندارد و برای انحراف افکار عمومی از اصل موضوع و دخیل کردن شهرداری به هر شکل ممکن بیان شده است.

اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهاندر خصوص این ادعای مطرح شده که معاون اداره کل میراث که "تخریب خانه تاریخی نائل در شب همان روزی که نامه درخواست مرمت ارسال شده صورت گرفته" نیز بیان داشته است: با وجودی که این نامه به تاریخ 2 آذرماه شماره شده است اما جای تعجب دارد که چرا از جانب سازمان میراث فرهنگی این نامه به تاریخ 5 آذرماه در دبیرخانه شهرداری منطقه سه به ثبت رسیده است و ای کاش اداره کل میراث فرهنگی برای نامه های نگاشته شده از جانب مدیر کل محترم اندکی دلسوزانه تر برخورد می کرد.

در ادامه این توضیحات آمده است: در گزارش منتشر شده از سوی روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ، مواردی از جمله "تخریب با ماشین آلات سنگین و همچنین نیاز به مجوز تردد برای این ماشین آلات"، به عنوان دلایل نقش داشتن شهرداری در عملیات تخریب عنوان شده است. در این خصوص لازم به توضیح و البته واضح است که به جزء  شهرداری، بسیاری از سازمان ها، ارگان ها و همچنین بخش خصوصی چنین ماشین آلاتی را در مالکیت خود دارد. در زمینه مجوز نیز واضح است، دلیل انتخاب ساعات پایانی شب برای تخریب، اقدام غیرقانونی و خارج از مجوزهای دستگاه ها و ارگان ها بوده است.

اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در بخش دیگری از توضیحات خود با اشاره به یادداشت جناب آقای سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری که از چهره های ارزشمند و قابل احترام کشور در حوزه میراث فرهنگی هستند و همچنین بسیاری یادداشت ها و گزارش های منتشر شده در رسانه ها که از سوی روزنامه نگاران و تحلیل گران عزیز این حوزه -که همه از دلسوزان یادمان های تاریخی کشور هستند- مطرح شده، فرضیات و حدسیات مدیران استانی میراث فرهنگی که در بندهای قبل به توضیح آن پرداخته شد و همچنین گزارش انتشار یافته از سوی روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، مبنای وارد کردن اتهام به شهرداری برای تخریب این خانه تاریخی شده است. ضمن تشکر از دلسوزی همه این عزیزان، شهرداری اصفهان اعلام می دارد این خانه تاریخی مانعی برای اجرای هیچ طرح یا پروژه ای نبوده و اتهامات وارد شده بی اساس است.

در ادامه این توضیحات آمده است: توجه به بافت تاریخی منطقه سه شهرداری اصفهان حفظ، مرمت و احیای ابنیه و فضاهای تاریخی یکی از اولویت های اصلی شهرداری در این منطقه است که نمونه این دغدغه مندی را می توان در ساماندهی و مرمت بناهایی چون حمام شاهزاده ها، مقبره باباقاسم،‌ مقبره خواجه نظام الملک، خانه تاریخی مجاور مسجد آیت اله محقق و سقاخانه های تاریخی این منطقه مشاهده کرد.

در بند دیگری از توضیحات اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان آمده است: ضمن احترام به همه مسئولانی که در این مدت در خصوص تخریب این خانه اعلام نظر کردند، به نظر می رسد به دلیل عجله و شتاب آن ها در پیدا کردن مقصر برای پاسخگویی به افکار عمومی در زمینه این خانه تاریخی، متاسفانه برخی اخلاق حرفه ای در اطلاع رسانی زیرپا گذاشته شده است و به انحراف افکار عمومی منجر شده است.

اداره‌کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری‌اصفهان در بند پایانی‌توضیحات خود آورده‌است: شهرداری اصفهان ضمن ابراز تاسف شدید از تخریب این خانه تاریخی، آماده هرگونه تعامل با همه دستگاه ها در زمینه بررسی و روشن شدن زوایای این تخریب است. امیدواریم با همکاری و همدلی دستگاه‌های مربوطه، به جای شنیده شدن اخبار ناگوار تخریب خانه‌های تاریخی، شاهد استفاده مطلوب از این یادمان ها در زمینه توسعه گردشگری، توسعه فرهنگی و همچنین نمایش جلوه هایی از تاریخ، تمدن و پیشینه ارزشمند شهرمان به جهانیان باشیم و تهدیدهای پیش روی یادمان‌های تاریخی را به فرصتی برای شکوفایی و آبادانی تبدیل کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.