به گزارش ایرنا، روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان روز سه شنبه به نقل از کوروش خسروی افزود: از سه ماه پیش مطالعه ای در باره اینکه 'اصفهان هم اینک چه میزان از انرژی خورشیدی استفاده می کند و بر اثر استفاده نکردن از این انرژی چه میزان زیان می دهد' در مرکز مطالعات و پژوهش های شورای شهر شروع شد.
وی اضافه کرد: اصفهانی ها سالیانه حدود 530 میلیارد تومان هزینه بابت خرید برق و حدود 386 میلیارد تومان بابت خرید گاز می پردازند.
خسروی ادامه داد: همچنین برای گرم کردن آب، استحمام و شست و شوی شهروندان اصفهانی سالیانه حدود یک میلیون تُن CO2(دی اکسید کربن) وارد اتمسفر می شود.
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این اتفاقات نه تنها هیچ نتیجه مثبتی ندارد و ثروت شهر را از نابود می کند بلکه انواع بیماری و آلودگی هوا را نیز ببار می آورد.
وی افزود:طرح تبدیل اصفهان به شهر خورشیدی به این منظور طراحی شد تا با همت شهرداری، شهروندان، سرمایه گذاران و سازمان های مستقر در شهرداری به سمت استفاده از انرژی های خورشیدی حرکت کنند.
خسروی خاطرنشان کرد: انرژی های تجدیدپذیر یکی از منابع جدید خلق ثروت در دنیاست و خورشید نیز یکی از منابع انرژی های تجدیدپذیر محسوب می شود که ایران بویژه شهر اصفهان به میزان بسیاری از این نعمت برخوردار است.
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: انواع مشوق ها، اجبارها، الزامات و فعالیت های فرهنگی را در این زمینه پیش بینی کرده ایم تا این امر مهم تحقق یابد.
وی افزود: براساس این طرح، شهرداری باید برنامه ای تنظیم کند که تا سال 1400 حدود 20 مگاوات برق خورشیدی در اصفهان تولید و حدود یکصد هزار دستگاه آبگرمکن خورشیدی در این شهر راه اندازی شود.
نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی جرقویه اصفهان بعنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور، اردیبهشت امسال با حضور حمید چیت چیان وزیر سابق نیرو به بهرداری رسید.
این نیروگاه با هزینه بیش از 55 میلیارد تومان در زمینی به مساحت 20 هکتار توسط بخش خصوصی احداث شده است.
پیش از آن، آخرین نیروگاه بزرگ خورشیدی کشور نیروگاه هفت مگاواتی خلیج فارس همدان بود که بهمن سال گذشته در دهه فجر به بهره برداری رسیده بود.
در نیروگاه خورشیدی با به کارگیری سلول های فتو ولتاییک(خورشیدی)، تولید مستقیم الکتریسیته از تابش خورشید امکانپذیر می شود.
وقتی نور خورشید به یک سلول فتوولتاییک می تابد، بین دو الکترود منفی و مثبت اختلاف پتانسیل بوجود می آید و موجب جاری شدن جریان الکتریسته بین آنها می شود.
وجود سالیانه بیش از 300 روز آفتابی، مناطق بادخیز، دامداری های زیاد و سیستم جمع آوری زباله مکانیزه، استان اصفهان را مستعد گسترش انواع انرژی های تجدیدپذیر کرده است.
برنامه کلان جمهوری اسلامی ایران استفاده بهینه از منابع انرژی های فسیلی و ارتقای میزان بهره برداری از منابع متنوع انرژی های تجدیدپذیر برای تامین بخشی از نیاز روزافزون انرژی کشور به شمار می رود.
د/ 7153 / 6027**خبرنگار: هُدا استکی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.