به گزارش ایرنا، روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان روز سه شنبه به نقل از احمد رضا اسماعیلی، افزود: این طرح با استفاده از اعتبارات دولتی و مشارکت دامداران برای ایجاد نژادهای ترکیبی و دو منظوره با استفاده از اسپرم بز نژادهای پرتولید خارجی انجام می شود.
وی اضافه کرد: این طرح بمنظور حمایت از دامداران استان و به منظور مقابله و کاهش آسیب‌های وارده به بخش تولیدات و مخازن ژنی گوسفند و بز، افزایش بهره‌وری هر مولد و کاهش فشار بر اثر چرای بی‌رویه دام بر مراتع و حفظ و توسعه پرورش گوسفند و بز به شکل کاملا اقتصادی در قالب اجرای پروژه‌های اصلاح نژاد در دستور کار معاونت بهبود تولیدات دامی استان اصفهان قرار گرفته است.
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: از ابتدای سالجاری تاکنون برای 310 رأس بز در دامداری‌های این استان تلقیح مصنوعی انجام شده است.
عملیات اجرایی طرح ملی پرورش و اصلاح نژاد گوسفند و بُز ، خرداد سال 91 برای نخستین بار در کشور در استان اصفهان آغاز شد.
به گفته 'تهمورث نامداری' مدیر پیشین امور دام جهاد کشاورزی اصفهان، این طرح بر اساس قوانین نظام دامپروری کشور و افزایش بهره وری کشاورزی به مدت 10 سال اجرا می شود.
هدف از اجرای این طرح افزایش 15 درصدی تولید گوشت قرمز در راستای قانون افزایش بهره وری در واحدهای تولیدی و حذف دامهای کم بازده سبک در مراتع است.
با اجرای این طرح پس از 10 سال از تعداد دامهای سبک که وزن لاشه آنها بین 18 الی 20 کیلوگرم است، کاسته می شود و دامهایی با وزن بالای 22 کیلوگرم جایگزین می شود.
استان اصفهان یکی از قطب های مهم تولید محصولات دامی در کشور است.
براساس آمار سال گذشته، این استان دارای 9/2 میلیون رأس گوسفند و بُز ( به جز دام عشایری ) و 430 هزار رأس گاو و گوساله و افزون بر 10 هزار نفر شُتر و از نظر واحد دامی معادل 8/6 میلیون واحد دامی ( دام سبک و سنگین ) است.
این استان همچنین دارای یکهزار و 623 واحدصنعتی و 9هزار و 60 واحد نیمه صنعتی و سنتی دامداری و دامپروری است.
استان اصفهان با تولید سالیانه بیش از یک میلیون و 193 هزار تُن شیرخام رتبه اول را در کشور داراست و با تولید 65 هزار تُن گوشت قرمز در سال رتبه پنجم کشور را در اختیار دارد.
این استان از نظر تعداد گاوداری های شیری و ارزش اصلاحی گاو شیری اصیل و همچنین از نظر افزایش بهره وری در گاوداری های صنعتی رتبه اول کشور را دارد.
ت/ 7153 / 2093 ** خبرنگار: هُدا استکی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.