به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان روز یکشنبه به نقل از عاصفه بدر افزود: در بزرگ ورودی کاخ چهلستون واقع در خیابان سپاه اصفهان که بیش از 100سال پیش در این مکان نصب شده به دلیل آسیب های وارده برای مرمت به کارگاه انتقال یافته بود.
وی اظهار کرد: این در به دلیل قدمت و استفاده مکرر از آن دچار آسیبهای فراوانی به لحاظ فرسودگی و شکستگی قطعات فلزی و چوبی شده بود.
بدر تاکید کرد: با توجه به تامین اعتبار لازم و به منظور رفع نواقص و مرمت آن، این در قدیمی به کارگاه مرمت انتقال و مرمتگران پس از آسیب شناسی، قطعات فرسوده فلزی را تعویض و برخی قطعات چوبی نیز تعویض شد و سپس سطح چوب لایه برداری و در نهایت از روغن برزک کرمانشاهی برای محافظت آن استفاده شده است.
در قدیمی کاخ چهلستون در ضلع شمالی باغ بزرگ جهان نما و همزمان با احداث خیابان سپه(سپاه) در اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی در این بخش از باغ پس از بدنه سازی ضلع شمالی باغ و ایجاد سر دری بزرگ در این بخش از مجموعه جهانی کاخ چهلستون نصب شد.
همچنین از ابتدای سال جاری تا کنون 10 طرح مرمتی در مجموعه جهانی کاخ چهلستون و ساماندهی باغ جهان نما در این مجموعه تاریخی آغاز شده است.
احداث کاخ چهلستون با مساحت بالغ بر 67 هزار مترمربع در دوره شاه عباس یکم آغاز شد.
شاه عباس اول کوشکی در میان باغ بنا نهاد که این کوشک هسته اولیه کاخ را تشکیل داد که تالار میانی کاخ چهلستون و غرفه های چهار گوشه آن را دربرمی گرفت.
در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان کاخ چهلستون تغییر کرد و تالار آینه، تالار 20 ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی، آئینه کاری، کاشیکاری دیوارها و سقف ها به آن افزوده شد.
بخشی از نقاشی های چهلستون به شیوه بزرگ نمایی بر دیواره های گچی تالار اصلی توسط شاگردان رضا عباسی از نگارگران و نقاشان مشهور مکتب هنری اصفهان در عصر صفوی نقش بسته و بخشی هم در دوران قاجار نقاشی شده که از ارزش و اعتبار جهانی برخوردار است.
ت/6994 / 6022 خبرنگار:آرزو فلاح - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.