نمایش «اصفهان، شهر بچه‌های لهستان» به نویسندگی محمد چرمشیر و با طراحی و کارگردانی رکسانا مهرافزون، در مراسم رسمی اختتامیه نمایشگاه عکس لهستان، پنجشنبه 2 آذر به اجرا در آمد.

به گزارش ایلنا، این نمایش در پایان مراسم اختتامیه با حضور مقامات رسمی جمهوری لهستان و سفارت لهستان و مسئولان شهری اصفهان در تالار هنر اصفهان به روی صحنه رفت.

نمایشگاه عکس «متولدین لهستان مستقل، لهستانی‌ها؛ کودکان اصفهان پس از 75 سال به ایران بازمی‌گردند» که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد ورود جمعی از مهاجران لهستانی به‌همراه ژنرال «وُوادیسواس آندرس» به ایران برپا شد، نمایشگاه عکسی ‌شامل 67 قطعه عکس ‌دسته‌ جمعی و تک پرتره‌ آتلیه‌ای و همچنین تصاویری از جامعه‌ لهستانی‌هایی‌ است که در بیرون از استودیو عکاسی شده‌ است. 

این نمایشگاه از روز سه‌شنبه 18 مهر در محل موزه هنرهای معاصر اصفهان آغاز به کار کرده بود و در تاریخ 2 آذرماه با مراسم اختتامیه و اجرای نمایش «اصفهان، شهر بچه‌های لهستان» به کار خود پایان داد.

این نمایش در روز دوم اختتامیه نمایشگاه عکس لهستان به روی صحنه نمایش رفت. پیش از این نیز در روز اول مراسم اختتامیه، موزه هنرهای معاصر اصفهان میزبان اجرای هنری پرفورمنس و کنسرت موسیقی ترکیبی لهستان و ایران، با نام «ما می بخشیم اما فراموش نمی کنیم» بود.

این پرفورمنس نیز مانند نمایش «اصفهان، شهر بچه‌های لهستان» به نویسندگی محمد چرمشیر و با طراحی رکسانا مهرافزون به اجرا در آمد و گروه هنری بازیگران نیز در هر دو پروژه ساخته شده توسط این زوج هنرمند مشترک بودند. 

ساختاری متفاوت  با حضور مخاطب

این نمایش ترکیبی که در حضور مقامات رسمی جمهوری لهستان و سفارت لهستان و مسئولان شهری اصفهان در سالن اصلی تالار هنر به اجرا در آمد با ساختاری متفاوت و نوآورانه مخاطب خود را بخشی از دکور و فضای نمایشی می‌کند. 

در صحنه نمایش سالن اصلی تالار هنر مخاطب و اجرای نمایش «اصفهان، شهر بچه‌های لهستان» هردو در یک مکان حضور دارند. در وسط صحنه نمایش چهارچوبی وجود دارد که با پرده‌های سفید پوشانده شده است. جدا از تماشاگرانی که در دو طرف این چهارچوب به تماشای نمایش نشسته‌اند در میان این چهارچوب نیز تماشاگران روی زمین نشسته‌اند و جمعیتی سردرگم و پراکنده شبیه به مهاجران را تداعی می‌کنند. 

بازیگرانی که در نقش کودکان لهستانی در ایران در اطراف این چهارچوب به ایفای نقش می‌پردازند گاهی پرده‌ها را پس می‌زنند و این جمعیت از تماشاگران را به دکور و ترکیب نمایشی خود اضافه می‌کنند.

پرده‌های نصب شده در دکور این نمایش کارکردی به غیر از پوشش و دیوار دارند و با نورپردازی صحنه نوعی از تکنیک بازی سایه‌ها را به نمایش می‌گذارند. استفاده از نور و سایه و تصاویر مستند پخش شونده روی پرده توسط پرژکتور به همراه صدا و موسیقی نمایشی ترکیبی را به وجود آورده که یادآور خاطرات تلخ و شیرین مردم لهستان در دوران جنگ جهانی دوم و مهاجرتشان به ایران است. 

تکنیک‌های انتخاب شده در اجرا به همراه بازسازی خاطراتی تلخ و فضای احساسی شدید نمایش، مخاطب را که به بخشی از نمایش «اصفهان، شهر بچه‌های لهستان» تبدیل شده تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محمدرضا رهبری رئیس دفتر تئاتر تالار هنر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در توصیف نمایش «اصفهان، شهر بچه‌های لهستان» گفت: این نمایش در واقع به تئاتر مستند نزدیک می‌شود و روایتی است از فرزندان لهستانی که در جنگ جهانی دوم از کشور خود مهاجرت کرده و در نهایت به ایران و اصفهان رسیده‌اند و در این شهر زندگی کرده‌اند. روایت ترکیبی است از تاریخ، خاطره، قطعات ادبی و به فضای مرتبط با اصفهان و زاینده‌رود خشک اصفهان اشاره‌هایی دارد.

رئیس دفتر تئاتر تالار هنر اصفهان افزود: این نزدیکی تماشاگر به بازیگران و اجرای نمایش موجب شده حالات و حس رنج‌هایی که کودکان لهستانی در دوران جنگ داشتند به خوبی درک شود و ملموس باشد. از دیگر مواردی که لازم است به آن اشاره کرد دکور کاربردی نمایش است که توسط بازیگر تغییر شکل می‌دهد و تکمیل می‌شود و این کار را متفاوت و قابل توجه می‌کند.

نمایش «اصفهان، شهر بچه‌های لهستان» توسط دفتر تئاتر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برای اجرا در تالار هنر اصفهان آماده شد و در ادامه این نمایش به مدت یک هفته در تئاتر شهر تهران به روی صحنه خواهد رفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.