به گزارش ایرنا، کانال تلگرامی روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان روز سه شنبه در مطلبی با عنوان ' نقش قوه قضائیه در حمایت از میراث فرهنگی' به قلم سید محمد بهشتی آورده است: خانه تاریخی نائل یک بنای اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور بود. این خانه چند روز پیش دستخوش تخریب شد.
قانون به صراحت مشخص کرده است که وقتی یک بنای تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود، تخریب آن تحت هر شرایطی جرم است. اتفاقا یک جرم کیفری است که مجازات دارد.
نگارنده افزوده است: این تصریح البته به آن معنا نیست که چون قانون مجازات اقدامات مجرمانه را مشخص کرده است دیگر هرگز جرم اتفاق نمی‌افتد. قتل، کلاهبرداری، دزدی و تخریب آثار تاریخی همگی اقدامات مجرمانه هستند که در قانون برایشان به صراحت مجازات درنظر گرفته شده است. اما مشاهده می‌شود که برخی افراد به‌رغم تعیین مجازات برای ارتکاب به جرایم، مرتکب جرم می‌شوند.
در ادامه این مطلب با اشاره به اینکه رسیدگی و مجازات مجرمان درحوزه میراث فرهنگی کشور از‌سوی قوه قضائیه، نقش مهم و پیشگیرانه ‌ای در کاهش انگیزه ارتکاب به جرایم در این زمینه دارد، آمده است: جرم واقع شده در تخریب خانه تاریخی نائل نیز تنها محدود به تخریب اثر نیست. بخش زیادی از خانه تاریخی نائل در مالکیت سازمان میراث‌فرهنگی است و افرادی که بنا را تخریب کردند به حق مالکیت سازمان میراث‌فرهنگی نیز تعدی کردند.
پیش از این نیز معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه پیگیری ‌های حقوقی و قضایی از عاملان تخریب این بنای ارزشمند تاریخی آغاز شده است، افزود: اقدام قضایی درخصوص عامل تخریب خانه نائل انجام شده که پس از بررسی‌ گزارش ‌های مستند با عاملان و متخلفان این اقدام برخورد قانونی خواهد شد.
وی تاکید کرد: برای عاملان تخریب این بنای ارزشمند که به ثبت ملی رسیده است باید اشد مجازات در نظر گرفته شود.
اثر ثبت شده « خانه تاریخی نائل» متعلق به دوره صفویه در روزهای اخیر در بافت کهن شهر اصفهان تخریب شد.
این بنای تاریخی در اواخر دوره صفویه ساخته شده و در هفتم مهرماه سال 1354 با شماره 1102 درفهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود.
خانه تاریخی سید جواد نائل مربوط به اواخر دوران صفویه در کوچه مسجد مصری در محدوده میدان قدس (طوقچی ) اصفهان واقع شده است.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.