به گزارش خبرنگار ایرنا، جمع عزاداران و عاشقان اهل بیت (ع) روز جمعه به مناسبت رحلت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و شهادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) در قالب هیئت های عزاداری به آستان مقدس آقا علی عباس و شاهزاده محمد(ع) شهر بادرود مشرف شده، عزاداری و سوگواری کردند.
برپایی موکب‌ها، ایستگاه های صلواتی، پیاده‌روی عاشقان حضرت پیامبر اکرم (ص)، خواندن زیارت امین‌الله، مداحی در سوگ خاتم پیامبران، زنجیر زنی و سینه زنی از جمله برنامه هایی بود که در قالب این آئین برگزار شد.
28 صفردر بخش بادرود و روستاهای همجوار به چهل هشتم مشهور است و روز خاص زیارتی این امامزادگان محسوب می شود که سال گذشته نیز در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد.
تاریخ نگاران و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی معتقدند از آنجایی که مناسبت 28 صفر 48 روز بعد از واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش می باشد، عزاداران در این روز جهت عرض تسلیت به پیامبر(ص) و امام حسن مجتبی (ع) به این آستان مقدس می شتافتند که به روز چهل هشتم (روج چٍلًشتم) مشهور شد.
همچنین بنابر روایتی دیگر مردم به دلیل مسافت طولانی، نبود وسائل ارتباطی و نقلیه به جای زیارت بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) در مناسبت ها به زیارت برادر این امام رئوف می شتافتند.
آستان 2 بزرگوار از سلاله پیغمبر اکرم (ص) به نام امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد (ع) از فرزندان حضرت امام موسی کاظم (ع) و برادران حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و حضرت معصومه (س) در فاصله هشت کیلومتری شهر بادرود در دل کویر واقع شده است و تعداد زیادی زائر از نقاط مختلف کشور سالانه به زیارت این آستان مقدس مشرف می شوند.
چنین روایت شده که پس از شهادت مظلومانه امام هشتم توسط مامون عباسی این 2 بزرگوار نزدیک به چهل روز در بادرود اسکان داشتند و سپس برای انتقام خون به ناحق ریخته برادر خود حضرت امام رضا (ع) به اتفاق جمعی برای رفتن به مشهد راه کویر را در پیش گرفتند.
پس از اندکی طی مسیر امامزادگان معصوم به دست سپاهیان خلیفه عباسی مظلومانه به شهادت رسیدند و پیکر پاک آنها نیز از سوی زنان خالد آبادی تشییع و توسط مردان منطقه در همان مکان جنگ تدفین شد.
خبرنگار: رحمت الله کاملی بادی ** انتشاردهنده: محمد ملا حمزه زاده
7430/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.