عضو شورای شهر اصفهان گفت: این روزها، چهارباغ عباسی از هویت فرهنگی، هنری و گردشگری خود دور شده و با وجود آنچه تا نیم قرن گذشته بوده، تبدیل به محوری سرشار از آلودگی های بصری و فرسودگی شده است.

به گزارش ایلنا، مهدی مقدری در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: بیش از ۴۰۰ سال از عمر خیابان چهارباغ عباسی سپری شده است و اگرچه این گذر فرهنگی تا حقیقت و هویت خود فاصله بسیار دارد، اما با توجه به رنگِ تعلق و نفوذ آن در دل مردم اصفهان، ایران و جهان، علاوه بر پتانسیل‌های عملکردی و معماری که هنوز در خود دارد برای احیا و تجدید حیات این خیابان و به تبع آن دولت‌خانه صفوی و در نهایت ایجاد نشاط در حیات فرهنگی گردشگری اصفهان می‌تواند کمک کننده باشد.

وی افزود: این روزها، چهارباغ عباسی از هویت فرهنگی، هنری و گردشگری خود دور شده و با وجود آنچه تا نیم قرن گذشته بوده، تبدیل به محوری سرشار از آلودگی های بصری و فرسودگی شده است.

این عضو شورا ادامه داد: امروز چهارباغ عباسی تنها، خیابانی با کاربری‌های تجاری است که به ارزان فروشی و عرضه محصولات درجه چندم و بی کیفیت می‌پردازند علاوه بر آن بخش قابل توجهی از مغازه‌ها به خصوص در طبقات دوم و سوم پاساژها و مجتمع‌های تجاری یا خالی از فعالیت شده و یا تبدیل به انبارهای سوت‌ وکور گشته اند.

مقدری تصریح کرد: در حالی که چهارباغ عباسی پر است از جواهراتی که گرچه گرد پیری و فرسودگی بر آنها نشسته، اما با اندکی توجه و یک گردگیری کوچک می‌تواند همچون گذشته بدرخشند.

وی با اشاره به برخی از تخریب های این خیابان گفت: خانه‌های قدیمی و تاریخی که در شرق و غرب این خیابان وجود دارند و از نظرها پنهان مانده‌اند، سینما همایون و سینما ایران که این روزها در انتظار جانی دوباره‌اند، هتل جهان که نخستین هتل اصفهان بوده و متاسفانه روز به روز به تخریب کامل و تبدیل شدن به یک مجتمع تجاری دیگر نزدیک می‌شود؛ تنها نمونه‌هایی از عماراتی است که در چهارباغ عباسی می‌تواند احیا شوند.

عضو هیات رئیسه شورا ادامه داد: همچنین بدنه‌سازی شرقی چهارباغ عباسی که با وجود گذشت سه سال از افتتاح هنوز بخش بزرگی از آن با وجود قیمتی که معادل نیمی از قیمت تجاری‌های سمت مقابل است، خالی از فعالیت مانده، با همه کم و کاستی‌ها می‌تواند با نگاهی خلاق و کارآفرین جان بگیرد و به حیات خود ادامه دهد.

مقدری عنوان کرد: مطالعات انجام گرفته توسط معاونت برنامه‌ریزی و پژوهش شهرداری اصفهان نشان می‌دهد بیش از ٧۰ درصد از گردشگران اصفهان معتقدند این خیابان باید به کاربری‌های فرهنگی و هنری همچون سینما، تئاتر، سالن موسیقی و کنسرت، فروشگاه‌های صنایع دستی، گالری‌ها و کتاب فروشی‌ها اختصاص پیدا کند.

وی افزود: همچنین ٧٨ درصد از شهروندان، چهارباغ عباسی را خیابانی می‌دانند که می‌تواند مرکز عرضه صنایع دستی باشد و همچنین  ۶۵ درصد از شهروندان علاقمند به مشاهده تئاتر خیابانی، موسیقی خیابانی، تعزیه، پرده‌خوانی و فعالیت‌های مشابه در چهارباغ هستند.

این عضو شورا بیان کرد: بیش از ٧۰ درصد شهروندان از پیاده‌راه شدن چهارباغ عباسی استقبال می‌کنند و ۶٣ درصد از کسبه معتقد هستند چهارباغ عباسی می‌تواند تبدیل به خیابانی شود که ٢۴ ساعت شبانه‌روز زنده باشد. از طرفی ٧۱ درصد از گردشگران اظهار کرده‌ اند چهارباغ عباسی باید نمادی از هویت و فرهنگ ایرانی باشد.

مقدری اضافه کرد: چهارباغ عباسی ستون فقرات اصفهان و شاهرگ دولت‌خانه صفوی است،  دستیابی به گردشگری پایدار و جذب روزافزون گردشگران و همچنین تبدیل شدن اصفهان به قطب گردشگری کشور ممکن نیست مگر با احیا کامل بافت دولت‌خانه صفوی و چهارباغ عباسی که ورودی دولت‌خانه صفوی است.

وی با اشاره به لزوم تکمیل مترو گفت: اینک که امید آن می‌رود عملیات کارگاهی مترو اصفهان بعد از سال‌ها از چهارباغ عباسی رخت بربندد، وقت آن رسیده تا شهرداری اصفهان با تمام توان به احیا هوشمندانه و تخصصی چهارباغ عباسی ورود پیدا کند و رنجی که در تمام این سال‌ها بر این خیابانِ یادمانی روا شده است را جبران کند.

وی ادامه داد: به همین منظور پیش از هرچیز باید طرح راهبردی برای چارچوب طراحی شهری این خیابان تدوین شود تا نقشهِ راه را برای آینده چهارباغ عباسی روشن کند و ساختار فضایی چهارباغ عباسی را با توجه به همه ضعف‌ها، قوت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها شکل بدهد.

این عضو شورا بیان کرد: بلافاصله بعد از آن باید مرز و محدوده چهارباغ عباسی مشخص و امکان تشکیل مدیریت یک‌پارچه این منطقه به وجود بیاید و همچنین بتوان مصوبات و قوانین مختص این محور یادمانی را تدوین کرد چراکه چهارباغ عباسی می‌تواند تجربه‌ای نو برای شهر اصفهان باشد.

مقدری در پایان خاطرنشان کرد: همه نمایندگان شورای اسلامی شهر اصفهان، شهرداری‌های مناطق یک و ۳ و همچنین همه معاونت‌ها، سازمان‌ها و افراد ذی‌ربط را به میثاقی برای احیای چهارباغ عباسی دعوت می‌کنم تا شاید برای نخستین بار از شروع به کار شوراهای اسلامی در شهر اصفهان، اجماعی را شاهد باشیم که بتواند این دوره را به عنوان دوره‌ای که ناجی چهارباغ عباسی بود در تاریخ ثبت کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.