به گزارش ایرنا، کرمعلی قندالی روز سه شنبه در سومین گردهمایی رئیسان ادارات امور عشایر شهرستان های سراسر کشور در اصفهان افزود: هر سال 350 میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی به عشایر اختصاص می یابد.
وی اضافه کرد: عشایر برای اولین بار بعد از انقلاب و در برنامه ششم توسعه و در دوره دولت دوازدهم از عواید مالیات بر ارزش افزوده برخوردار شدند.
وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم به عشایر توجه ویژه صورت گرفته و از تمام ظرفیت‌های محیطی و انسانی برای توانمندسازی این قشر استفاده شده است.
رییس جمهور برنامه ششم توسعه را اردیبهشت سالجاری به هیات دولت ابلاغ کرد.
قندالی گفت: تشکیل شورایعالی عشایر به ریاست معاون اول رئیس جمهوری بیانگر این است که دولت تدبیر و امید به این قشر اهتمام ویژه ای دارد.
رئیس سازمان امور عشایری گفت: توانمندسازی جامعه عشایری از اهداف اصلی این سازمان است که با جدیت دنبال می شود.
وی افزود: تنوع تولید در جامعه عشایری بویژه کشت گیاهان دارویی به عنوان محور فعالیت های تولیدی در برنامه های سازمان امور عشایر قرار دارد.
وی با اشاره به اهداف برگزاری این گردهمایی گفت: استفاده از قوانین شورایعالی عشایر در زمینه های ملی، استانی و شهرستانی، استفاده از ظرفیت های برنامه ششم توسعه و استفاده از ظرفیت قانون بودجه سال 96 در زمینه واگذاری تاسیسات به تشکل های عشایری از مهمترین این اهداف است.
قندالی استفاده از سایر ظرفیت ها و مصوبات شورایعالی عشایری و ارتقاء سطح سواد، دانش و مهارت جامعه عشایری و ارتقاء سطح فرهنگی و مذهبی و سطح بهداشت و درمان این قشر را دیگر اهداف نشست یاد شده برشمرد.
وی با بیان اینکه عشایر جامعه ای مولد و کم توقع هستند که در هیچ دوره ای به این اندازه به آنها توجه نشده است، گفت: یکهزار میلیارد تومان از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی و در راستای توانمند سازی عشایر در حوزه های مختلف در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه حمایت دولت از عشایر با هدف تنوع بخشی به فعالیت های این قشر جدی است، گفت: امسال یکهزار میلیارد تومان برای تنوع تولیدات عشایر در قالب تسهیلات 4 درصدی اختصاص یافت.
وی افزود: 250 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با سود 4 درصد و بازگشت 5 ساله و ضمانت زنجیره ای نیز در دو سال گذشته به عشایر اختصاص یافت.
قندالی با بیان اینکه نمادهای اقتصاد مقاومتی بطور کامل در زندگی عشایر قابل مشاهده است، گفت: نوع زندگی، معیشت، درآمد و رفتار عشایر مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و درونگرایی، برونزایی، دانش محوری، عدالت محوری و مردم محوری است.
وی افزود: باید از تمام ظرفیت های عشایر استفاده کنیم تا با توانمندسازی آنها و بهره وری از منابع، اقتصاد مقاومتی را توسعه دهیم و از نظر سطح درآمد و تنوع درآمد نیز آنها را تجهیز کنیم.
رئیس سازمان امور عشایری با بیان اینکه اقتصاد تک محصولی و اتکاء بر دام در جوامع عشایری دیگر جوابگو نیست، گفت: باید سایر فعالیت ها از جمله استفاده از زنجیره تولید گوشت قرمز، گیاهان دارویی و صنایع دستی و گردشگری را وارد عرصه زندگی عشایر کنیم.
وی با بیان اینکه طرح ارتقاء سواد،دانش و مهارت در جامعه عشایری مصوب شورایعالی عشایر و هیات دولت است که همه جوانب در آن دیده شده است، گفت: راهکارهایی برای جلوگیری از بازماندگان از تحصیل عشایر در مقاطع متوسطه اول و دوم پیش بینی و چالش های موجود در این زمینه برطرف شده است.
قندالی گفت: در این طرح استفاده از فناوری و آموزش الکترونیک، ایجاد مدارس شبانه روزی و تمرکز دانش آموزان پیش بینی شده است.
همایش سراسری روسای امور عشایر شهرستان های کشور با موضوع اقتصاد مقاومتی به مدت دو روز از امروز(سه شنبه) در اصفهان در حال برگزاری است.
امسال یکهزار میلیارد تومان برای تنوع تولیدات عشایر در قالب تسهیلات 4 درصدی اختصاص یافت و در سه سال گذشته 6 هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش عشایری کشور توزیع شد.
هفت نوع فعالیت از جمله تولید گوشت، صنایع دستی، گیاهان دارویی و گردشگری برای جامعه عشایری کشور تعریف شده است.
از چهار میلیون هکتار از مراتع کشور حدود 34 هکتار در اختیار یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت عشایر است.
عشایر ایران جمعیتی بالغ بر 1.8 درصد جمعیت کشور را شامل می شوند اما 25 درصد از گوشت قرمز کشور را تولید می کنند که از مصادیق بهره وری در تولید محسوب می شود بطوریکه هر یک نفر از عشایر، گوشت 16 ایرانی را تولید می کند.
حدود یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت عشایری کشور از طوایف و ایل های مختلف همچون شاهسون، بختیاری، کرمانج و غیره در بیش از 15 هزار سامانه عشایری کشور پراکنده هستند .
عشار بیش از 24 میلیون راس دام سبک که حدود 28 درصد از جمعیت دامی کشور است را در اختیار دارند.
40 درصد از فرش صادراتی کشور از محل تلاش های عشایری است و در بخش صنایع تبدیلی و گردشگری نیز این جامعه فعالیت های خوبی دارند.
شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان در غرب استان اصفهان با داشتن 27 هزار نفر عشایر از ایل بختیاری، سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان با 24 هزار نفر عشایر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان با سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه، جامعه عشایری استان اصفهان را تشکیل می دهند.
این عشایر حدود پنج ماه از سال را اغلب در شهرستان های فریدونشهر ـ سمیرم ـ چادگان ـ دهاقان ـ شهرضا و جرقویه اصفهان استقرار دارند.
جمعیت عشایر اصفهان 30 درصد از صنایع دستی و 25 درصد از گوشت قرمز استان را تولید می کنند.
سومین گردهمایی رئیسان ادارات امور عشایر شهرستان های سراسر کشور در قالب کارگاه آموزشی اقتصاد مقاومتی، دوره های آموزشی و طرح مسائل و مشکلات و ارائه راهکارها تا فردا (چهارشنبه) در اصفهان در حال برگزاری است.
ت 7150 /6027
خبرنگار: علی نعمانی * انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.