به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، علیرضا ناطقی روز دوشنبه در دومین همایش کشوری مدیران عامل تعاونی های توسعه و عمران شهرستانی در گلپایگان افزود: تا پایان دولت دوازدهم نیز 200 تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در سراسر کشور تشکیل خواهد شد.
وی با اشاره به قانون اساسی در زمینه ارائه خدمات گفت: تعاونی های توسعه و عمران شهرستانی، گزینه های مناسبی برای واگذاری فعالیت هایست که امکان رانت در آنها وجود دارد.
ناطقی با قدردانی از برگزاری این همایش گفت: هم اندیشی و ارائه عملکردها در اینگونه همایش ها موجب دقت بیشتر و استفاده از راهکارهایی با قابلیت اجرایی بهتر خواهد شد.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این همایش گفت: تعاونی ها به عنوان نهادهای اجتماعی یکی از راه های کوچک کردن دولت محسوب می شوند.
سیدحمید کلانتری با اشاره به برنامه کوچک سازی دولت گفت: اجرای برنامه های متنوع در شهرستان ها بویژه شکل گیری تعاونی ها موجب کوچک سازی دولت خواهد شد.
وی تصریح کرد: ارائه خدماتی از قبیل لوله کشی آب روستایی، مسکن روستایی و راه سازی روستایی از جمله خدماتی است که با شکل گیری درست تعاونی های توسعه و عمران از چرخه وظایف دولت خارج و به تعاونی ها سپرده می شود.
کلانتری تاکید کرد: استفاده از منابع خُرد مردمی و توسعه به معنای جامع کلمه از اهداف عمده طرح تعاونی توسعه و عمران شهرستانی است که از تمام ظرفیت های بالقوه و بالفعل افراد در این حوزه باید بهره برد.
وی همچنین بر اهمیت توسعه مشارکت مردم در ایده و نوآوری و طرح های جدید تاکید کرد و گفت: با جمع آوری سرمایه های اندک مردم، می توان در فعالیت های ارزشمند توسعه و عمرانی سرمایه گذاری کرد.
معاون امور تعاون وزارت تعاون کارو رفاه اجتماعی، طرح روستا تعاون و تعاونی های دهیاری ها را گوشواره هایی برای تعاونی های توسعه و عمران عنوان کرد و افزود: تعاونی های توسعه و عمران شهرستانی، یک تعاونی مادر و هماهنگ کننده و یک تعاونی پیشتاز است و تا زمانی دارای پشتوانه و سرمایه اجتماعی است که دارای مدیریت قوی و عملکرد مطلوب باشد.
مدیرکل تعاون کارو رفاه اجتماعی استان اصفهان هم در این همایش با گرامیداشت یاد شهید بهشتی به عنوان پایه گذار اصل تعاون در قانون اساسی گفت: امیدوارم بخش تعاون به عنوان مهمترین بخش اقتصادی کشور از مظلومیت خارج شود.
محسن نیرومند با اشاره به بررسی ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی به عنوان راه نجات اقتصاد کشور از منظر مقام معظم رهبری افزود: نزدیکترین و ممکن ترین راه برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، تعاون است.
وی گفت: در حال حاضر تعاونی توسعه و عمران در هفت شهرستان استان اصفهان تشکیل شده است.
نیرومند، تعاونی توسعه و عمران گلپایگان را یکی از فعالترین تعاونی های توسعه و عمران شهرستانی استان با سه هزار عضو معرفی کرد و از سایر شهرستان ها نیز خواست تا با جدیت و مدیریت درست به فعالیت خود ادامه دهند.
به گزارش ایرنا، تاکنون 51 تعاونی توسعه عمران شهرستان در کشور به ثبت رسیده است.
طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، شرکت های تعاونی توسعه و عمران در هر شهرستان امکان تاسیس دارند.
فعالیت این شرکت ها سبب تسریع در رشد و توسعه شهرستان ها، هدایت منابع مردمی به بخش های تولیدی، بسترسازی برای ورود بخش های تعاونی و خصوصی به فعالیت های اقتصادی و جلوگیری از واگذاری طرح های دارای احتمال رانت زا بودن به بخش خصوصی می شود.
رشد و توسعه اقتصادی کشور با اجرای طرح های مختلف زیرساختی، تولیدی و خدماتی با مشارکت مردم و جذب سرمایه های عمومی از جمله اهداف تشکیل شرکت تعاونی توسعه عمران است.
شرکت هایی با عنوان شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی تابع قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی هستند.
قانون مربوط به تشکیل شرکت تعاونی توسعه عمران در 28 آذر سال 93 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
قانون تاسیس شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی شامل 15 ماده و 9 تبصره است که پس از تصویب مجلس شورای اسلامی به تایید شورای نگهبان رسید.
همایش کشوری مدیران عامل تعاونی های توسعه و عمران شهرستانی با حضور یکصد نفر از مدیران عامل تعاونی های توسعه و عمران شهرستان های کشور در دو بخش همایش و کنفرانس در سالن کتابخانه شهرستان گلپایگان برگزار شد.
شرکت کنندگان در این همایش یکروزه از پروژه های در دست اقدام شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان گلپایگان نیز بازدید کردند.​
شهرستان گلپایگان در 180 کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد.
7150 / 6027
خبرنگار: علی نعمانی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.