در خلال سال های جنگ جهانی دوم و در پی هجوم ارتش سرخ به بخشی از خاک لهستان ، هزاران شهروند لهستانی با از دست دادن خانه و کاشانه خود به اردوگاه های کار اجباری شوروی سابق تبعید و پس از چندی به شماری از کشورها از جمله ایران پناه آورده و در اصفهان و تعدادی دیگر از شهرهای ایران سکنی گزیدند.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه 'متولدین لهستان مستقل، لهستانی‌ها' تصاویر شماری اندک از 150 هزار مهاجرلهستانی است که از طریق دریای خزر وارد بندر انزلی و سپس در نقاط مختلف ایران از جمله ساکن اصفهان شدند.
این تصاویر که در استودیوی ابوالقاسم جلا عکاس اصفهانی آن روزهای پر التهاب یافت شده ، نیم ‌قرن بعد از پایان یافتن جنگ ‌جهانی به نمایش درآمده است.
این نمایشگاه به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد ورود لهستانی ها به‌ همراه ژنرال «وُوادیسواس آندرس» به ایران گشایش یافت و ‌شامل 67 قطعه عکس ‌دسته ‌جمعی و منفرد عکس های آتلیه ‌ای و همچنین تصاویری از جامعه‌ لهستانی‌هاست.
بخشی از عکس های این نمایشگاه که با حمایت موسسه آدام میشکویچ برگزار می شود شامل عکس هایی است که تاکنون به نمایش درنیامده است.
عکس‌ها بخشی از مجموعه بزرگ نگاتیو‌های(فیلم نوردیده) کشف شده توسط «پریسا دمندان» در استودیوی (اتاق تولید فیلم و عکس و صدا) عکاسی ابوالقاسم جلا (از پیشگامان عکاسی اصفهان، تولد در سال 1294 هجری شمسی) در شهر اصفهان است.
موزه هنرهای معاصر اصفهان تا دوم آذر سالجاری در گالری شماره یک خود میزبان علاقه مندان به تماشای این آثار است.
نمایشگاه عکس'متولدین لهستان مستقل، لهستانی‌ها' علاوه بر نمایش در موزه هنرهای معاصر اصفهان تا 9 آبان‌ 1396 در نگارخانه‌ مجموعه‌ فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد تهران نیز برگزار خواهد شد.
ت/7135 خبرنگار: فرزانه سادات مدنیون - انتشاردهنده: عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.