به گزارش سه شنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دکتر سید علیرضا مروجی در جمع خبرنگاران گفت: کشفیات شامل گلاب، عرقیات و شربت های رنگی غیرمجاز بود که با 70 مورد بازرسی در مسیر اتوبان قم- کاشان پیرو مصوبه شورای سلامت جمع آوری شد.
وی افزود: صنایع غذایی از رنگ‌های خوراکی مصنوعی و غیرمجاز به مقدار زیاد برای تهیه شربت های رنگی، آبمیوه، بستنی، جوجه های رنگی و انواع شیرینی‌ها استفاده می کنند که بیشتر این افزودنی‌ها برای جذب مشتری، پوشش دادن رنگ نامرغوب محصول، شدت بخشیدن به رنگ یا هویت ماده غذایی به کار می رود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: بیشتر افزودنی های غیرمجاز به ویژه این رنگ ها از مواد شیمیایی تهیه می شود و در دراز مدت می تواند موجب بروز مسمومیت در مصرف‌کننده شود.
او اضافه کرد: رنگ های مصنوعی می تواند در خردسالان موجب تکثیر بیش از اندازه سلول‌ها و ایجاد انواع تومورهای خوش‌خیم و بدخیم شده یا حتی زمینه ابتلا به سرطان را فراهم ‌کند.
به گفته مروجی، افزودنی‌های غیرمجاز همچنین می تواند موجب بروز حساسیت، اختلال های رفتاری، عقب‌افتادگی ذهنی و حتی تشدید بیش‌فعالی شود که برای کودکان بسیار خطرناک است.
وی در ادامه عنوان کرد: مردم مواد غذایی و خوراکی را از مرکزهای معتبر و فروشگاه های با محصولات دارای مشخصات بهداشتی کامل (پروانه ساخت، مواد تشکیل دهنده، تاریخ تولید و انقضا، آدرس محل تولید) خریداری و تخلف های بهداشتی را به سامانه 190گزارش کنند.
6136/8123 خبرنگار: یوسف صائب - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.