به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی ذوب آهن اصفهان، احمد صادقی در جمع فعالان بازار سرمایه افزود:بدهی ذوب آهن به برخی معادن کاهش چشمگیری یافته و بدهی به راه آهن جمهوری اسلامی نیز با تحویل ریل U33 به این سازمان که شامل 50 درصد قرارداد می شود، کاهش بسیاری پیدا می کند.
مدیرعامل ذوب آهن مجموع زیان دوسال گذشته این شرکت را 400 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود :هزینه های مالی، پس از اقدامات مختلف به 650 میلیارد تومان در سال کاهش یافت و با وجود تورم و سایر مشکلات این کاهش زیان، روند بسیار خوبی را نشان می دهد .
وی با اشاره به اصلاح ساختار مالی ذوب آهن و کاهش هزینه های زائد این شرکت گفت: کاهش قرادادهای پیمانکاری و تکیه بر توان داخلی برای انجام پروژه های مختلف، هزینه یک هزار و 900 میلیاردتومانی قراردادهای پیمانکاری در سال 95 را به 800 میلیارد تومان کاهش داد و این رقم نیز با اقدامات مختلف، به 200 میلیارد تومان کاهش می یابد .
مدیرعامل ذوب آهن اجرای پروژه اصلاح سامانه غبارگیر برای سه کنورتور این شرکت را به عنوان یکی از موارد حذف پیمانکار و اتکا به توان داخلی عنوان کرد و افزود:‌ غبارگیر یک کنورتور با پیمانکار خارجی انجام شد که بازده خوبی نداشت در حالیکه سیستم غبارگیر دوکنورتور دیگر با هزینه بسیار کمتر و بازده بهتری، با توان داخلی اصلاح شد.
وی احیای مجدد خط سیم سازی در بخش نورد ذوب آهن و صادرات محصولات آن را از دیگر اقدامات مهم این شرکت دانست و گفت : آغاز تولید انبوه ریل نیز تاثیر مثبتی در شرایط ذوب آهن دارد.
صادقی گفت: خط تولید ریل، از قابلیت های بیشتری برخوردار است و می توان در این خط ، تیرآهن تا سایز 500 و تیرآهن بال پهن تا سایز 300 تولید کرد.
وی با اشاره به اینکه ذوب آهن پیش از این قادر به تولید تیرآهن بال پهن تا سایز 200 بود، گفت : هیچ شرکتی در ایران به غیر از ذوب آهن قادر به تولید این محصولات نیست و مادر صنعت فولاد کشور با این اقدامات روزهای بسیار بهتری پیش رو دارد.
مدیرعامل ذوب آهن تولید محصولات خاص با ارزش افزوده بیشتر را از جمله سیاست های اصلی این شرکت عنوان کرد و گفت:تجهیزات جدیدی برای تولید شمش مخصوص ریل، در این شرکت نصب شده و پروژه های سولفورزدایی و VD نیز اجرا شده، که همگی توان تولید فولاد های آلیاژی از جمله گرده را به ذوب آهن می دهد.
وی‌ توان کنونی تولید سالانه ذوب آهن را بین 2 میلیون 800 هزار تا 3 میلیون تن دانست وگفت: این میزان تولید به دلیل تامین نشدن سنگ آهن محقق نمی شود و این مساله به عنوان یکی از معضل های تولید در ذوب آهن محسوب می شود، در حالیکه سنگ آهن ایران توسط چینی ها خریداری و خام فروشی می شود.
صادقی مصوبه مجلس شورای اسلامی در راستای وضع تعرفه صادرات برای سنگ آهن را اقدامی مناسب دانست و ابراز امیدواری کرد که دولت با اجرای این مصوبه به تولید ملی خدمت بیشتری کند.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان از تلاش این شرکت برای راه اندازی یک کنورتور جدید خبر داد و گفت : این پروژه 56 میلیون یورو هزینه دارد که بار رفع مشکلات مربوط به LC و بانک عامل، اجرایی شده و تا اواسط سال آینده یک میلیون تن تولید شمش ذوب آهن را در سال افزایش می دهد.
وی یکی دیگرازاقدامات بسیارمهم این شرکت برای حل مشکلات خود را کاهش قابل توجه قیمت تمام شده محصولات با انجام پروژه های مختلف دانست و اظهار کرد: پروژه کاهش HMR در بخش فولادسازی نقش مهمی در کاهش قیمت تمام شده محصولات ذوب آهن دارد.
صادقی با بیان اینکه این پروژه تا به حال که به طور کامل اجرا نشده اثرات اقتصادی بسیاری داشته گفت: با اجرای کامل آن سالانه یک هزار میلیارد تومان از هزینه های تولید این شرکت کاهش پیدا می کند.
وی با بیان اینکه شارژ کک در کوره بلند، تاثیر زیادی در تعیین قیمت تمام شده محصولات ذوب آهن دارد و کاهش مصرف آن بسیار ضروری است افزود: پروژه تزریق پودر زغال به کوره بلند در این راستا در حال اجراست که بین 100 تا 150 کیلو مصرف کک را به ازای هر تن تولید فولاد کاهش می دهد و این امر سالانه بین 100 تا 250 میلیارد تومان صرفه اقتصادی برای ذوب آهن به همراه دارد.
وی همچنین پرعیار سازی سنگ آهن در کوره بلند و شار‍‍‍ژ آنرا را یکی دیگر از فعالیت های مهم ذوب آهن دانست و گفت: هم اکنون با اجرای پروژه ای به دست تلاشگران ذوب آهن، از پنج میلیون تن سنگ آهن مورد نیازاین شرکت، یک میلیون و 200 هزارتن پرعیارسازی می شود و با اجرای کامل این پروژه 600 میلیارد تومان در سال صرفه اقتصادی نصیب این شرکت خواهد شد.
در این نشست مسئولان ذوب آهن به سئوالات فعالان بازار سرمایه پاسخ گفتند و خواستار تداوم برگزاری این نشست ها شدند.
ذوب آهن اصفهان بزرگترین واحد فولاد سازی قطعات ساختمانی در ایران است.
این شرکت فولادسازی، سال گذشته 2.7 میلیون تن فولاد خام تولید کرد.
ت 7150 / 6022 خبرنگار: علی نعمانی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.